اثر سنجی مدیریت استراتژک در ایجاد فرصت برای کسب و کارهای نوین از طریق توسعه کارآفرینی در تولید بیوانرژی با تاکید بر اقتصاد و محیط زیست نواحی روستایی

اثر سنجی مدیریت استراتژک در ایجاد فرصت برای کسب و کارهای نوین از طریق توسعه کارآفرینی در تولید بیوانرژی با تاکید بر اقتصاد و محیط زیست نواحی روستایی

عبدالله باقری نشانی1 بابک نمایی2

1) دکتری توسعه (توسعه پایدار نواحی روستایی) - مسئول بخش تکنولوژی پس از برداشت برنج مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز- دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه بابل
2) کارشناس ارشد مهندسی آبیاری و زهکشی- کارشناس ارشد مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
چكيده امروزه بخش عمده¬ای از انرژی از سوخت¬های فسیلی به دست می¬آید. مصرف گسترده¬ی این سوخت¬ها اگرچه رشد سریع اقتصاد در کشورهای صنعتی پیشرفته را به دنبال داشته است لیکن محدود بودن این منابع، زمانی طولانی مورد نیاز برای تجدید، انتشار مواد آلاینده و کمک به تغییر اقلیم جهانی، بی¬ثباتی در نواحی نفت¬خیز و سایر عوامل، جوامع را به یافتن منابع انرژی جایگزین و قابل تجدید مانند بیوانرژی ترغیب نموده ¬است. در این میان، توجه ویژه به ایجاد فرصت های کارآفرینی در زمینه ی بیوانرژی حاصل از برخی گیاهان زراعی مانند محصولات جانبی گیاه برنج (کاه و کلش و پوسته)، ذرت، کلزا، سویا و نیشکر در نواحی روستایی از جایگاه ویژه¬ای در ایجاد فرصت های کسب و کار برخوردار است، اما توسعه¬ی تولید بیوانرژی از این محصولات فرصت¬ها و چالش¬های قابل توجهی را برای محیط زیست نواحی تحت کشت نیز به همراه دارد. از آنجا که نواحی روستایی بیش از 75 درصد محرومین جهان را در خود جای داده و با توجه به آسیب¬پذیری بالای این قشر، بررسی و ارزیابی این اثرات پیش از هر گونه برنامه¬ریزی برای توسعه توسط کارشناسان و مسئولین بسیار ضروری است.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: کارآفرینی کسب و کار نوین بیوانرژی نواحی روستایی محیط زیست