تاثیر تامین نیازهای روانشناختی مربیان بر بهبودرفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل کنندگی دلبستگی شغلی

تاثیر تامین نیازهای روانشناختی مربیان بر بهبودرفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل کنندگی دلبستگی شغلی

کلثوم خرم گاه1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار(icmba.ir)
چکیده :
تامین نیازهای روانشناختی به ارضاء نیازهای روانشناختی شامل: تعلق، شایستگی و استقلال تعریف شده است. دلبستگی شغلی هم به درجه ای که یک فرد خود را باشغلش احساس هویت و تعهد می‌کند اشاره دارد. لذا در این پژوهش به دنبال تاثیر تامین نیازهای روانشناختی بر رفتار شهروندی با توجه به نقش تعدیل کنندگی دلبستگی می باشیم. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و مربیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قائمشهر ‌استان مازندران تشکیل می‌دهند و حجم نمونه به دلیل کم بودن حجم جامعه از طریق سرشماری و کل شماری 120 نفر انتخاب گردید. هم‌چنین میزان پایایی و روایی ابزار آزمون با استفاده از روش ضریب بارهای عاملی، آلفا کرونباخ ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا محاسبه شده است. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSSبرای آمار توصیفی و SMART- PLS برای آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج آزمون معادلات ساختاری به کار گرفته شده، در این تحقیق نشان می‌دهد دلبستگی شغلی تاثیر مثبتی بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. هم‌چنین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی شغلی در تاثیر تامین نیازهای روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی به تایید رسید.
کلمات کلیدی : تعلق نیازهای روانشناختی دلبستگی و وجدان کاری