ارزیابی کیفیت آموزش عالی و ارائه الگوی مناسب ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان

ارزیابی کیفیت آموزش عالی و ارائه الگوی مناسب ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان

لطف اله سمندری1

1) دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان دانشکده علوم انسانی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
مقاله حاضر تحت عنوان ارزشیابی کیفیت آموزش عالی و ارائه الگوی مناسب ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان می باشد و هدف از این پژوهش ارائه الگوی مناسب ارزیابی کیفیت در نظام تربیت معلم کشور است که با توجه به فلسفه حاکم بر نظام تربیت معلم، اهداف ،رسالت و کارکرد های آن که این نظام را از سایر واحدهای دانشگاهی متداول در داخل کشور و جهان متمایز می سازد نظام ارزیابی کیفیت ویژه ای را طلب می نماید که دقیقا پارامتر ها و عوامل آن و شاخص های ارزیابی هریک از عوامل دخیل در کیفیت آن با سایر نظام های دانشگاهی و حتی نظام های تربیت معلم کشورهای دیگر متفاوت خواهد بود. به منظور دستیابی به این رسالت نیازمند ارزیابی کیفیت در پارامتر های مختلف پنج گانه نظام تربیت معلم هستیم که عبارت از 1- دانشجویان (شامل دانشجو معلمان و معلمان دانشجو)(ورودی ها) 2-برنامه تربیت (فرایند ها ) (برنامه درسی علمی –پژوهشی – تربیتی – فوق برنامه) 3-منابع انسانی( مدر سان و اعضای هیات علمی(معلم معلمان) و غیر هیات علمی( مدیریت ،عوامل اجرایی و سرپرستان شبانه روزی و مربیان و مشاوران مستقر در اوقات فراغت غیر درسی برابر برنامه مدون ) 4-منابع غیر انسانی (مالی – مادی – تجهیزات – اماکن –فضای آموزشی و ورزشی –محیط و فضای فیزیکی آزاد –مراکز فناوری – کارگاهی – آزمایشگاهی -)5-فارغ التحصیلان (خروجی ها)و نظر بهره مندان از خدمات فارغ التحصیلان (ادارات کل و مناطق آموزش و پرورش و دانش آموزان و اولیا ء آنان) می باشند. ارائه مدل و الگویی از ارزیابی کیفیت در نظام تربیت معلم ایران که بتواند تمام عوامل و پارامتر های دخیل در کیفیت را به درستی بسنجد و موجب رشد و شکوفایی و بالندگی نظام تربیت معلم گردد از دغدغه های اصلی نگارنده این مقاله بوده است اما تاکنون به متن مدون و یا دستورالعمل مصوب در این خصوص که جامع و مانع باشد دست نیافتم لذا ست که نظر اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت خصوصا مدر سان دانشمند و گرانمایه نظام تربیت معلم که سال ها در این زمینه مجاهدت علمی و تلاش بی وقفه داشته اند به این مقوله ارزشمند جلب می کنم و امیدوارم که مطلع روشنی برای ورود به این بحث باشد.
کلمات کلیدی : تربیت معلم کیفیت ارزیابی کیفیت ارزشیابی اعتبار سنجی