بررسی نقش واسط گروههای ذینفوذ در اثر تعاملی ابعاد دانش با منازعات قدرت و سیاست(مورد مطالعه:سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)

بررسی نقش واسط گروههای ذینفوذ در اثر تعاملی ابعاد دانش با منازعات قدرت و سیاست(مورد مطالعه:سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی)

رضا رسولی1 اسکندر شیرازی2

1) دانشیار گروه مدیریت
2) استادیار گروه مدیریت

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد مديريت دانش بر منازعات قدرت در در سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه‌ آماري‌ تحقيق‌ حاضر عبارتست‌ از كلية‌ مدیران، سرپرستان و کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و نواحی ستادی چندگانه تبریز، که براساس اطلاعات و آمار اخذ شده تعداد آن برابر با 1750 نفر میباشند.نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انجام شده وحجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، برابر با 380 نفر تعیین و به صورت تصادفی انتخاب شدند داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آموس اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها شده است در بخش‌ استنباطي‌ از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات و روش تحلیل مسیر برای آزمون مدل و سنجش اثر مستقیم و غیر مستقیم متغییرها استفاده شده است نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان می دهد که تمامی مولفه های مدیریت دانش بر منازعات قدرت در سازمان مورد مطالعه تاثیرگذار بوده و در بین ابعاد دانش،استفاده مجدد از دانش دارای بالاترین بار عاملی و به اشتراک گذاری دانش ضمنی دارای کمترین و در بین ابعاد قدرت،جابجایی منابع قدرت دارای بالاترین بار عاملی وکاهش انتصابات سیاسی دارای کمترین ضریب می باشند همچنین ابعاد دانش دارای تاثیر مستقیم 44/ و تاثیر غیر مستقیم برابر با 57/ و از طریق متغیر میانجی گروههای ذینفوذ بر منازعات قدرت می باشد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش منازعات قدرت گروههای ذینفوذ ابعاد دانش ابعاد قدرت.