سیستم اطلاعات مدیریت

روح اله سلحشوری1 حامد دهقانی2 محسن بهزادی¬نیا3 محمد زمانی4

1) استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد دولت آباد
2) دانشگاه آزاد واحد دولت آباد
3) دانشگاه آزاد واحد دولت آباد
4) دانشگاه آزاد واحد دولت آباد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
تلاش¬های اولیه سیستم اطلاعات مدیریت به دلیل آن که مدیران در دسته¬بندی نیازهای اطلاعاتی خویش مشکل داشتند عمدتاً ناموفق بود. در طی زمان مانع ارتباطاتی بین مدیران و متخصصین اطلاعات برداشته شده و مؤسسات سیستم¬های موفقی را پیاده نمودند. یک سیستم اطلاعات مدیریت حاوی هر دو اجزاء رسمی و غیر رسمی است که اطلاعاتی را در هر دو مورد عملیات داخلی و محیطی فراهم می¬نماید. این اطاعات گذشته، حال و آینده را پوشش می¬دهد و به وسیله مدیران، غیرمدیران و عوامل در محیط مورد استفاده قرار می¬گیرد. مهم است که خروجی سیستم اطلاعات مدیرت در چارچوب زمانی متناسب باشد تا برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد. اجزاء اصلی یک سیستم اطلاعات مدیریت حاوی منابع پردازش اطلاعات (هر دو سخت افزار و نیروی انسانی)، پایگاه داده¬ها، مرکز نگهداری نرم افزار و استفاده، و استفاده کنندگان است. مفهوم سیستم اطلاعات مدیریت به قدری خوب مورد استبال قرار گرفت که مدیران در زمینه های عملیاتی برای تأمین نیازهای خود شروع به ادغام نرم افزار و داده¬ها در سیستم¬ها کردند. سیستم¬های اطلاعاتی عملیاتی شامل سیستم¬های فرعی ورودی است که داده¬ها و اطلاعات را برای ثبت در پایگاه داده¬ها جمع¬آوری، و سیستم¬های فرعی خروجی است که داده¬ها را به اطلاعات تبدیل و اطلاعات را به مدیران ارائه می¬کند. سیستم¬های اطلاعات بازاریابی، تولید و مالی همگی داده پردازی را به عنوان یک سیستم فرعی ورودی استفاده می¬نمایند. این سه سیستم همچنین شامل سیستم های فرعی ورودی (تحقیق بازاریابی، مهندسی صنایع و ممیزی داخلی) است که داده¬های داخلی را جمع آوری و نیز سیستم های فرعی کسب اطلاع است که داده ها را از محیط گرد آوری می-کند.
کلمات کلیدی : سيستم اطلاعات مديريت؛ سيستم اطلاعات عملیاتی؛ سیستم اطلاعات بازاریابی؛ گزارش تجزیه و تحلیل فروش ها؛ سیستم اطلاعات تولید