اهمیت رفتار شهروندی سازمانی در مدیریت آموزشی با رویکرد اسلامی

اهمیت رفتار شهروندی سازمانی در مدیریت آموزشی با رویکرد اسلامی

رضا سیاح1 وحید حاجی لو2 سعید سیاح3

1) کارشناس مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد، ارومیه، ایران
2) دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران
3) 3کارشناس ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد، ارومیه، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
مطالعه رفتار افراد در محیطهای کاری از دیرباز موردتوجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است و با ظهور رشته رفتار سازمانی در سالهای نخست دهۀ 1960، در این امر جدیت بیشتری به عمل آمد. بسياري از مطالعات صورت گرفته ، سعي در تقسيم بندي رفتارها و علل بروز آن ها داشته اند. مباحثي نظير: ادراك، انگيزش ، نگرشهاي شغلي و ... از جمله مواردي هستند كه به بررسي ريشة بسياري از رفتارهاي آدمي در محيط كار مي پردازند. اما امروزه توجه روانشناسان و رفتارشناسان به وجود تفاوت هایی در رفتارهای رسمی با رفتار های غیر رسمی کارکنان در محیط کار که برای سازمانها مفید و سودمند هستند ولی در شرح شغل کارکنان وجود ندارند و اغلب بوسیله سیستم پاداش سازمانها شناخته نمی شوند متمایل شده است. این رفتارهای غیر رسمی که از سوی کارکنان به نمایش گذاشته می شوند تحت عناوین گوناگونی مشخص شده اند که شایعترین آنها رفتار شهروندی سازمانی می باشد. . از جمله راههای تقویت رفتار شهروندی سازمانی و ارتقاء ان در مدیریت آموزشی را می توان از طریق مباحث گزینش و استخدام ، اموزش و توسعه ، ارزیابی عملکرد و جبران خدمت و نهاینا نقش های غیر رسمی دنبال کرد . رفتار شهروندی سازمانی در آموزه های دینی و اسلامی نیز مطرح شده است که در ادبیات مدیریت اسلامی مصداق آن را می توان در موضوعاتی همچون احسان و بخشش ، جوانمردی ، مهرورزی، برادری ، رفتارهای کمک کننده و یاری رسان مشاهده نمود.
کلمات کلیدی : رفتار شهروندی سازمانی رفتا ر فرانقشی ادا ب اجتماعی نوع دوستی جوانمردی