بررسی مدلهای تجاری سازی در فرایند مدیریت نوآوری

بررسی مدلهای تجاری سازی در فرایند مدیریت نوآوری

واله فروتن1 علی نجاتی اسلاملو2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی گرایش نوآوری،دانشکده علوم تحقیقات دانشگاه ازاداسلامی واحد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال،دانشکده علوم تحقیقات دانشگاه ازاداسلامی واحد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
یکی از مشکلات مدیریت نوآوری فهم متفاوت مردم از واژه نوآوری است که اغلب با اختراع اشتباه گرفته می‌شود، نوآوری در مفهوم عام به معنای ایجاد یک چیز جدید است و در نگاه صاحب‌نظران، یعنی فرایند تبدیل فرصت به ایده‌های جدید و رساندن ایده‌های جدید به کاربرد عملی گسترده می‌باشد. موفقیت سازمان ها عمدتا ریشه در نوآوری دارد، نوآوری نه تنها در سطح هر بنگاه بلکه به شکلی فزاینده به عنوان منشا رشد اقتصاد ملی اهمیت یافته است و صرفا به معنای ایجاد بازارهای جدید نیست، بلکه می‌تواند به معنای ارایه روش‌های جدیدی در پاسخ گویی به بازارهای بالغ و جا افتاده نیز باشد. نوآوری به تنهایی عامل سود و منفعت نمی‌شود، بلکه تجاری سازی تکمیل کننده‌ی فرایند نوآوری است که باعث کسب سود از نوآوری می‌شود، و در واقع، می‌توان نوآوری تولید ایده و تجاری سازی را تبدیل ایده به خدمات و کالاها تعریف کرد که در این صورت زنجیره‌ی نوآوری تکمیل می‌شود و نهایتا، تاثیرات این فرایند بر رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی کشورها خواهد داشت.در این مقاله سعی داریم تا ضمن تعریف نوآوری و معرفی مفاهیم آن و معرفی تجاری سازی و فرایند آن و به بیان اهمیت آن بپردازیم، و همچنین چالش‌ها و موانع تجاری سازی وبررسی مدلهای تجاری بررسی می‌شود.
کلمات کلیدی : نوآوری فناوری تجاری سازی مدلهای تجاری سازی