رابطه ی مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی

رابطه ی مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی

صفیه جانباز لیلی1 حسین نامجو2

1) دبیر آموزش و پرورش
2) دبیر آموزش و پرورش

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
در بین نهادهاي اجتماعی، آموزش و پرورش در جامعه نقش مهمی را ایفا می کند و از قدمت زیادي برخوردار است.از بدو آفرینش، انسان به نوعی با تعلیم و تربیت سر و کار داشته است. اما بعدها با پیدایش نظامهاي سیاسی و نهادي به نام دولت، آموزش و پرورش شریان حیاتی جوامع انسانی گردید و حالت رسمی به خود گرفت. در اکثر کشورهاي جهان سرمایه گذاري براي تربیت نیروي انسانی از جمله مسائل مهمی است که همواره ذهن مسئولان و مدیران جوامع را به خود مشغول داشته است. نقش نیروي انسانی در توسعه جامعه به قدري حائز اهمیت و ارزش است که به عقیده برخی ازاقتصاددانان، منابع انسانی متخصص و ماهر بزرگترین دارایی و سرمایه اصلی یک جامعه محسوب می شود. مؤسسات آموزشی در شمار محیط هایی هستند که در دنیا بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرند، این سازمانها که در توسعه ي اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی سهم قابل ملاحظه اي دارند، داراي ویژگیهایی هستند که سبک مدیریت آنها را با دیگر مؤسسات متفاوت می سازد. در این راستا، مدیریت در نظام آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوري که اگر قرار باشد در نظام آموزش و پرورش تحولی صورت گیرد، این تحول باید از مدیریت نظام آغاز شود، مهم ترين متغير در موفقيت هر مدرسه ای ، مدیریت حرفه اي آن مدرسه است. مديريت حرفه ای مدرسه ، شناخت راه ها و چاه هاي موفقيت مدرسه و برنامه ريزي جهت ايجاد راه ها و فرصت ها ، افزايش عوامل تسهيل كننده و بر طرف كردن چاه ها و مهار، كاهش و يا رفع موانع در این رابطه است. مدیریت حرفه اي ، تاثير چشم گيري بر روي فعاليت ها ونتابج مدرسه دارد . مدیریت حرفه اي ، بهره وري را افزايش مي دهد ، ارتباطات را بهبود مي بخشد ودرجه ريسك را كاهش مي دهد؛ زيرا هنگامي كه مدیریت حرفه اي در مدرسه حاكم است ، خدمات آموزشی و پرورشی به درجه بسیار بالاتری ارتقا پیدا خواهد که موفقيت در مدرسه ناشي از ايجاد و به كارگيري مديرت حرفه ای در مدرسه است. هر چه مدرسه خود را قانون مند تر سازد، به همان ميزان قابليت پيش بيني خود را در محيط افزون تر ساخته است.براي رسيدن به موفقيت ، چاره اي جز قانون مند ساختن مدرسه و ایجاد مدیریت حرفه ای نيست. مقاله ی حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای سعی دارد رابطه مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی را بررسی نماید.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: مدیریت کیفیت آموزشی و پرورشی مدیریت حرفه ای توانمندی مدرسه.