درآمـدی بـر مـدیـریـت آمـوزشـی در مـدارس
درآمـدی بـر مـدیـریـت آمـوزشـی در مـدارس
حسیـن رحمـان پـور1 علـی اکبـر پارسـانـژاد2 مـریـم بلنـدی3
1) حسیـن رحمـان پـور
2) علـی اکبـر پارسـانـژاد
3) مـریـم بلنـدی
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
چکیده
بدون تردید از بین انواع مدیریت، مدیریت بر سازمان های آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش استراتژیک دارد. زیرا تمام اهداف و عوامل این سازمانها انسانی است. اگر سازمانهای دیگر جامعه در ایفای وظایف و رسالت خود کوتاهی کنند و به اهداف موردنظر دست نیابند، نتیجه ی آن مستقیماً عاید گروه یا سازمانی است که با آن سر و کار دارند. اما اگر سازمان آموزش و پرورش و مدیران آن از ماهیت کار غافل باشند. حاصل کارشان در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی متوجه جامعه خواهد شد و در رشد و توسعه ی جامعه و یا افت و انحطاط آن سهم مؤثری خواهد داشت. خصوصاً در برقراری روابط انسانی. مدیران، خود باید افرادی متواضع و در رفتار خود طبیعی باشند و طوری واحد آموزشی خود را کنترل و هدایت کنند که امر تعلیم و تربیت در جهت نیل به اهداف آمــوزش و پرورش در جهت مطلوب سیر کند. مدیران، باید با موانع موفقیت مدیران در اداره ی مدارس، معلمان، دانش آموزان، اولیاء، سازمان و تشکیلات شناخت کافی داشته باشند که اینها نیاز به تجربه آموزی دارد. تجربه آموزی از ویژگی های مدیریت است. تجربه زمان می خواهد. بنابراین مدیران نباید سریع تعویض و جابجا شوند یا حدالامکان باید در مدارس خود، چندین سال ثابت بمانند. عنصر مدیریت، با عدالت رفتار کردن خود، زمیــنه، شرایط و هماهنگی لازم را برای کلیه ی اعضـــا فراهم می سازد و با نظارت و رهبری همیشگی، مدرسه را در مقابل مشکلات محافظت می کند. بنابراین پایداری هر مدرسه در درجه ی اول در گرو مدیریت و چگونه اداره کردن آن است. در این نوشتار سعی شده است تا ضمن بررسی جوانب مختلف مدیریت آموزشی در مدارس، چالش ها و موانع موجود، شناسایی شده و در پایان راهکارهایی در راستای رفع موانع موجود برای خوانندگان محترم ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی :
واژگان كليـدي: مـدرســه
مـدیــر
دانش آمـوز
مـدیــریـت
آمــوزش.