درآمـدی بـر مـدیـریـت آمـوزشـی در مـدارس

حسیـن رحمـان پـور1 علـی اکبـر پارسـانـژاد2 مـریـم بلنـدی3

1) حسیـن رحمـان پـور
2) علـی اکبـر پارسـانـژاد
3) مـریـم بلنـدی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت (icme.ir)
چکیده :
چکیده بدون تردید از بین انواع مدیریت، مدیریت بر سازمان های آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش استراتژیک دارد. زیرا تمام اهداف و عوامل این سازمانها انسانی است. اگر سازمانهای دیگر جامعه در ایفای وظایف و رسالت خود کوتاهی کنند و به اهداف موردنظر دست نیابند، نتیجه ی آن مستقیماً عاید گروه یا سازمانی است که با آن سر و کار دارند. اما اگر سازمان آموزش و پرورش و مدیران آن از ماهیت کار غافل باشند. حاصل کارشان در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی متوجه جامعه خواهد شد و در رشد و توسعه ی جامعه و یا افت و انحطاط آن سهم مؤثری خواهد داشت. خصوصاً در برقراری روابط انسانی. مدیران، خود باید افرادی متواضع و در رفتار خود طبیعی باشند و طوری واحد آموزشی خود را کنترل و هدایت کنند که امر تعلیم و تربیت در جهت نیل به اهداف آمــوزش و پرورش در جهت مطلوب سیر کند. مدیران، باید با موانع موفقیت مدیران در اداره ی مدارس، معلمان، دانش آموزان، اولیاء، سازمان و تشکیلات شناخت کافی داشته باشند که اینها نیاز به تجربه آموزی دارد. تجربه آموزی از ویژگی های مدیریت است. تجربه زمان می خواهد. بنابراین مدیران نباید سریع تعویض و جابجا شوند یا حدالامکان باید در مدارس خود، چندین سال ثابت بمانند. عنصر مدیریت، با عدالت رفتار کردن خود، زمیــنه، شرایط و هماهنگی لازم را برای کلیه ی اعضـــا فراهم می سازد و با نظارت و رهبری همیشگی، مدرسه را در مقابل مشکلات محافظت می کند. بنابراین پایداری هر مدرسه در درجه ی اول در گرو مدیریت و چگونه اداره کردن آن است. در این نوشتار سعی شده است تا ضمن بررسی جوانب مختلف مدیریت آموزشی در مدارس، چالش ها و موانع موجود، شناسایی شده و در پایان راهکارهایی در راستای رفع موانع موجود برای خوانندگان محترم ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی : واژگان كليـدي: مـدرســه مـدیــر دانش آمـوز مـدیــریـت آمــوزش.