تعیین کننده های سلامت سازمانی در مدرسه: تحلیل مضمون

تعیین کننده های سلامت سازمانی در مدرسه: تحلیل مضمون

فرشته هدایتی1 رحمت الله خوارزمی رحیم آبادی2

1) دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
2) سازمان آموزش و پرورش، رئیس انجمن علمی آموزش و پرورش استثنایی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
آن چنانکه کیفیت بالای زندگی زیستی و روانی در انسان موجب نشاط و تلاش می شود، سلامت سازمانی نیز سبب ایجاد محیطی دلپذیر برای کار و کوشش، افزایش روحیه سازندگی و دستیابی به اهداف می شود. با وجود ادبیات مختلفی که برای سلامت سازمان در نظر گرفته می شود، ماهیت آن همچنان بر ایجاد محیطی خوشایند برای تلاش و انجام وظیفه در جهت نیل به اهداف دلالت دارد. مدرسه به عنوان يك سیستم اجتماعي حساس، اگر راه تکامل را از مسیر سلامت طی نماید، احساس آرامش و هماهنگی خواهد نمود. لذا این پژوهش با هدف شناسایی تعیین کننده های سلامت سازمانی در مدرسه می باشد. راهبرد این پژوهش کیفی و در آن برای شناسایی تعیین کننده های سلامت سازمانی مدرسه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اسناد، مدارک، متون و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی به ویژه در مدارس بود. برای نمونه گیری از روش هدفمند استفاده گردید؛ بدین معنا که منابعی انتخاب گردیدند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به سوال تحقیق فراهم نمودند. همچنین از رویکرد اشباع نظری برای تعیین کفایت نمونه گیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیر آموزشی، رهبری آموزشی، ویژگی های دموگرافیک مدرسه، ویژگی های معلمان، فرهنگ مدرسه و محیط سالم از بارزترین تعیین شونده های سلامت سازمانی محسوب می شوند.
کلمات کلیدی : سلامت سازمانی سلامت سازمانی مدرسه تعیین کننده ها تحلیل مضمون