تاثیر اختلال یادگیری در نوشتن

محدثه فلاح تفتی1 سمیه فلاح تفتی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد بین الملل قشم
2) کارشناسی ارشد علوم تربیتی برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان(اصفهان)

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند، و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند، لیکن زمانی که به مدرسه می‌روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند، این کودکان به تدریج درمی یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می آید. نوشتن يك روش بسيار پيچيده ي ابراز عقيده است. هماهنگي مجموعه اي از توانايي هاي ديداري ، نوشتاري ،زبان شناختي و ادراكي را در بر مي گيرد و آموختني است و يك فعاليت تفكر و يادگيري است. يكي از عيني ترين مهارت هاي ارتباطي قابل مشاهده است. دستخط بي¬نهايت بد و مغشوش را گاهي نارسا نويسي مي نامند، اين عارضه ممكن است منعكس¬كننده¬ي اشكالات زير بنايي ديگري باشد. اين مطالعه ارزيابي و هدايت كودكان خام دست و كم تجربه در نوشتن را در ميدان توالي تصحيح دستخط و به علاوه فعاليت و بكارگيري تمام حس ها ، روشي را بكار مي‌برند كه در امتحان كردن( اين دوره) چك ليست ها ملاك و معيار تشخيص و بررسي ، پرسشنامه ي معلم و به علاوه مشاهده ي كودكان حين نوشتن مي باشد . در نتيجه ي اين روش و دانسته ها و مجموعه كارهايي كه انجام شده ، دستخط توسعه و رشد پيدا مي كند و پيشنهادهايي براي به چالش كشيدن كودكان ( با دستخط بدون فاصله) و با دانش آموزان با نياز هاي ويژه و احتياجات آموزشي خاص انجام مي گيرد.
کلمات کلیدی : کودک آموزش اختلال نوشتن