بررسی تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خود راهبر دانش آموزان سال اول دبیرستان

بررسی تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خود راهبر دانش آموزان سال اول دبیرستان

اعظم آذربایجانی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با استفاده از الگوی مدیریت آموزشی ،بریادگیری خود راهبر دانش آموزان سال اول دبیرستان است.روش تحقیق از نوع شبه بوده وبا استفاده از طرح دو گروهی انجان شده است.در این تحقیق دوکلاس از دبیرستان دخترانه نیکان منطقه دو شهرتهران به عنوان نمونه در دسترس مشارکت داشتند.از این دو کلاس به طور تصادفی یک کلاس 30 نفری به عنوان گروه آزمایش ویک کلاس 30 نفری دیگربه عنوان گروه گواه انتخاب شدند.گروه آزمایش با استفاده از الگوی مدیریت آموزش وگروه گواه از طریق روش سنتی آموزش دیدند.مدت این دوره چهار هفته بود.ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه سنجش خود راهبر شامل 40 گویه بود.که روایی آن با استفاده ازنظرمتخصصان وپایایی آن با استفادهازضریب آلفای کرونباخ مورد تاییدقرارگرفت.جهت تحلیل داده های آماری از آزمون تی مستقل وتحلیل کوواریانس استفاده شدونتایج تحقیق نشان داده که آموزش مطالعات اجتماعی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش برخودراهبری دانش آموزان در یادگیری تاثیر مثبت دارد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی:الگوی مدیریت آموزش یادگیری خودراهبر الگوهای تدریس تدریس مطالعات اجتماعی