اثر بخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری بر کارکرد های اجرایی کودکان نارساخوان

اثر بخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری بر کارکرد های اجرایی کودکان نارساخوان

سلوی کریمی زاد سمعی1 هما پورعباس وفا2

1) کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2) کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان (9-8 سال) در شهر تبریز بود. بدین منظور بر اساس طرح نیمه آزمایشی پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل 30 دانش آموز مبتلا به نارساخوانی از بین مراکز اختلال یادگیری شهر تبریز به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند که گروه آزمایش در 10 جلسه بازی درمانی شرکت کرد، ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. قبل و بعد از مداخله ابزارهای پژوهش، شامل آزمون آندره ری و خرده مقیاسهای طراحی با مکعب، مفاهیم تصاویر هندسی و استدلال ماتریس، ظرفیت عدد کل و توالی اعداد و حرف مقیاس هوشی وکسلر بر روی دانش آموزان هر دو گروه اجرا شد و داده های بدست آمده در دو مرحله پیش¬آزمون و پس¬آزمون با استفاده تحلیل کوواریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با حذف اثرات پیش¬آزمون، بازی درمانی موجب تفاوت معنادار در پس آزمون استدلال ادراکی (001/0<p، 24/23=F)، حافظه کاری شده است (001/0<p، 88/20=F) و برنامه ریزی- سازماندهی شده است (001/0<p، 55/27=F). این یافته¬های حاکی از اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان هستند.
کلمات کلیدی : نارساخوانی بازی درمانی شناختی- رفتاری کارکردهای اجرایی