بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت دبیران شیمی بندرعباس

اعظم صادقی گوغری1 افسانه صفویه2 محمد نور رحمانی3

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
3) دکتری برنامه ریزی آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی(icmeh.org)
چکیده :
يكي از مفاهيمي كه در دهه هاي اخير مورد توجه برنامه ریزان سازمان های آموزشی قرار گرفته، مفهوم هوش هیجانی است. هوش هیجانی با متغیرهای زیادی از جمله خلاقیت کارکنان آن سازمان می¬تواند در ارتباط باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسي رابطه هوش هیجانی با خلاقیت دبیران شیمی شاغل در متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان بندر عباس بود. جامعه آماری آن شامل تمامي دبیران شیمی به تعداد54 نفر (9 نفر مرد و45 نفر زن( تشکیل شده بودند. به علت تعداد کم جامعه آماری نمونه آماری به روش سرشماری بر جامعه آماری منطبق بوده و تمامي افراد جامعه را در برگرفت. این بررسي به روش توصیفي از نوع همبستگي صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه سازمان هوش هیجانی و خلاقیت بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگي پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: بین متغیر هوش هیجانی با خلاقیت دبیران رابطه معناداری وجود داشته و از بین متغیرهای هوش هیجانی ، مولفه خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی با خلاقیت دبیران رابطه معناداری داشت. همچنین بین دبیران زن و مرد از نظر هوش هیجانی و خلاقیت تفاوت معناداری یافت نشد.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی خلاقیت خود مدیریتی دبیران شیمی.