چگونگی تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در کاهش ترافیک شهری

چگونگی تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در کاهش ترافیک شهری

نصیبه رستگارپور1

1) فارغ تحصیل کارشناسی ارشد علوم ارتباطات - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(icmhconf.com)
چکیده :
چکیده : در این مقاله پس از تعریف مفاهیم ترافیک و رسانه های اجتماعی به علل ایجاد ترافیک پرداخته شده است و پس از علت یابی نقش رسانه های اجتماعی در چگونگی تاثیر گذاری سریع و کم هزینه در فرهنگ سازی در جهت کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است. ترافیک یکی از عوامل اصلی آلودگی در شهرهای بزرگ است. رفت و آمد و وجود ترافیک سنگین ماشين‌ها و اتوبوس‌ها در معابر شهر ها باعث آلودگى هوا می شوند و از این نظر قضیه ترافیک علاوه بر اهمیتی که در از دست دادن زمان و اتلاف وقت برای شهروندان پیش می آورد باعث آلودگی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت افراد هم می شود و از این جهت کاهش ترافیک و روان سازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ترافیک یک معادله تک مجهولی نیست که با برخوردی یک بعدی بتوان آن را حل کرد. برای رسیدن به دلایل واقعی تر و جدیدتر یک اتاق فکر متشکل از فارغ تحصیلان رشته های مختلف و از فرهنگ ها و مناطق مختلف کشور بودند تشکیل دادیم و طی دو هفته به جمع آوری و مشاهده ترافیک در مناطق مختلف تهران پرداختیم در نهایت بعد از یکسان سازی مشاهدات با دلایل متنوعی برای ایجاد ترافیک مواجهه شدیم که لیست از آن ها تهیه و به دو دسته تقسیم شد. دسته اول مواردی که سازمان ها و بخش های مختلف مسئول مانند ( شهرداری و ...) علت پیدایش آن بودند و دسته دوم موادری بود که شهروندان آن را ایجاد کرده بودند. تحقیق حاضر نقش رسانه های اجتماعی را در رابطه با دسته دوم یعنی شهروندان می سنجد. در ادامه به بررسی روش های برای حذف علل دسته دوم و یا کاهش تاثیر آن ها پرداختیم که به دو عنصر بسیار مهم به نام آموزش و فرهنگ سازی ترافیک پی بردیم. سپس به فکر یافتن و پیشنهاد دادن ابزاری افتادیم که عللی را که به شهروندان مربوط می شود یعنی بحث آموزش و فرهنگ سازی ترافیک را بتوان با استفاده از آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش برد . رسانه های اجتماعی وسیله ای بود که در نهایت به آن رسیدیم و با توجه به ویژگی های ارائه پیام، سرعت انتشار بالا و فراگیری آن به نظر بهترین ابزار برای انتشار اطلاعات در میان شهروندان تهرانی است. در این تحقیق به چگونگی کم کردن ترافیک در معابر که در واقع تا اندازه زیادی مسئله آلودگی هوا را در شهری مانند تهران به خود اختصاص می دهد با استفاده از آموزش ، و فرهنگ سازی به کمک رسانه های اجتماعی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : ترافیک شهری رسانه های اجتماعی