بررسی مقایسه ای عزت نفس مادران کودک بیش فعال با مادران کودک عادی وتاثیر آن بر سازگاری اجتماعی آنها

بررسی مقایسه ای عزت نفس مادران کودک بیش فعال با مادران کودک عادی وتاثیر آن بر سازگاری اجتماعی آنها

فاطمه رستمی1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(icmhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عزت نفس و سازگاری اجتماعی مادران با کودک بیش فعال و مادران با کودک عادی انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع علّي- مقايسه اي است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه مادران دارای کودک 12-7 ساله ( کودک مقطع ابتدایی) بیش فعال و عادی شهر اصفهان در سال 1393 مي باشد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش شامل60 نفر از جامعه مذكور(30 مادر داراي كودك بيش فعال و 30 مادر داراي كودك عادي) است كه به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه هاي علائم مرضی کودک اسپرافکین، لانی و گادو ، عزت نفس روزنبرگ و مقياس سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سازگاری بل در پژوهش حاضر استفاده گرديد. در اين پژوهش داده ها به لحاظ توصيفي (فراواني، ميانگين، انحراف معيار) و استنباطي (آزمون های تی مستقل،آزمون خي دو) توسط نرم افزار SPSS تحليل شد. يافته ها حاكي از آن بود كه میانگین عزت نفس مادران دارای کودک بیش فعال و عادی تفاوت معناداری دارد، اما میانگین سازگاری اجتماعی مادران داراي کودک بیش فعال با مادران داراي کودک عادی تفاوت معناداری ندارد.
کلمات کلیدی : اختلال نقص توجه- بیش فعالی عزت نفس سازگاری اجتماعی سازگاری عاطفی