رتبه بندی شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش¬های تحلیل شبکه¬ای و تاپسیس (مورد مطالعه: شرکت¬های پتروشیمی)

رتبه بندی شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش¬های تحلیل شبکه¬ای و تاپسیس (مورد مطالعه: شرکت¬های پتروشیمی)

فهیمه نجفوند دریکوندی1 حسنعلی سینایی2 عبدالحسین نیسی3

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت- گرایش مدیریت مالی
2) استادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
3) دانشیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(icmhconf.com)
چکیده :
یکی از مهم¬ترین ابزارهای تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد شرکت¬ها، شناسایی فرصت¬ها و تهدیدهای بیرونی و در نهایت رتبه بندی آنهاست. به دلیل عدم آشنایی متولیان شرکت¬ها و تحلیلگران بازار سرمایه با مدل¬های نوین رتبه بندی، اغلب رتبه بندی¬ها با مفروضاتی صورت می¬گیرد که ممکن است با رتبه واقعی شرکت¬ها و موسسات همخوانی نداشته باشد و یا فاکتورهایی موثر در نظر گرفته نشوند. از جمله مشکلات اساسی روش¬های موجود رتبه بندی شرکت¬ها، تاکید عمده آنها تنها بر یک شاخص اصلی نظیر فروش یا درآمد و عدم جامعیت آنهاست. به عبارت دیگر، این روش¬ها به جای تعیین برترین شرکت¬ها، حجیم¬ترین و بزرگ¬ترین آنها را تعیین می¬کنند. این پژوهش در صدد رفع مشکل فوق از طریق ارائه مدل جامع رتبه بندی شرکت¬های پتروشیمی حاضر در بورس، مبتنی بر عملکردشان است. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش¬های تحلیل شبکه¬ای و روش تاپسیس، شرکت¬های پتروشیمی حاضر در بورس در سال¬های 1390 الی 1392 مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گیرند. واژگان كليدي: رتبه بندی، روش تحلیل شبکه¬ای، روش تاپسیس، شرکت¬های پتروشیمی
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: رتبه بندی روش تحلیل شبکه¬ای روش تاپسیس شرکت¬های پتروشیمی