تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه دوم ابتدایی چاپ (1394)به تکنیک ویلیام رومی

تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه دوم ابتدایی چاپ (1394)به تکنیک ویلیام رومی

یحیی صفی خانی1 پرستو نقدی2 مرجان خمیس ابادی3 آمنه ابراهیمی4

1) عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان،امیرکبیرالبرز،ایران
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیر کبیر کرج
3) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس امیر کبیر کرج،ایران- marjan
4) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امیر کبیر کرج،ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(icmhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر،درصدد آن است که محتوای کتاب علوم دوم ابتدایی را بـه روش ویلیـام رومـی تحلیـل نماید.تدوین و تألیف کتابهای درسی باید به شیوهایی تنظیم و سازماندهی شـود کـه بـه جـای انتقـال دانـش و معلومات به ذهن دانش آموزان، آنها را در جریان یادگیری فعال کند. هدف کلی این تحقیق تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی دوم ابتدایی براساس میزان به کارگیری شیوه ارائه فعال در محتوای کتاب به روش ویلیام رومـی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی دوم ابتدایی سال 1394 و نمونه 70 صفحه از این کتاب است. یافته های تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، (1.43 )است که نشان می دهد متن کتاب علوم تجربی دوم ابتدایی از ضـریب درگیری مطلوبی برخوردار میباشد که نشانگر ارائه فعال محتوا و درگیری دانش آموزان بـا فرآینـد یادگیری و تفکر می باشد ،همچنین ضریب درگیری تصاویر نیز (1.33)تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را در یادگیری به طور کامل درگیر می نماید و در بخش تحلیل پرسش ها نیز ضریب درگیری (1.42)به دست آمد که نشان می دهد پرسشهای مطرح شده در کتاب از نوع پرسشهای فعال است و با روش ارائه فعال در یادگیری هماهنگ میباشد.
کلمات کلیدی : علوم تجربی دوم ابتدایی تحلیل محتوا ویلیام رومی