حقوق شهروندی در آموزش و پرورش

مرضیه باباقلی فلاری1 زهرا آقائی2

1) دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر قزوین
2) دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر قزوین

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(icmhconf.com)
چکیده :
یکی از زمینه‌هایی که به ویژه در دهة اخیر در بسیاری از مجامع علمی بین‌المللی در زمینه تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است و دامنه مباحثات و پژوهش‌ها در آن بطور فزاینده‌ای در حال گسترش می‌باشد، مقوله تربیت شهروندی است. بی‌گمان می‌توان گفت که فلسفه تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزش و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی مؤثر و مطلوب را متناسب با نیازها و ارزشهای اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید. این نهاد بیش از هر چیز وظیفه تربیت و آماده کردن نسل جدید را برای جامعه امروز برعهده دارد و هدف آن نیز این است که افرادی را که می خواهند در جامعه زندگی کنند، با اصول، قواعد، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مورد نیاز ان جامعه آشنا کند البته نه ان طوری که کاملاً خود را با آن منطبق و سازگا کنند بلکه به گونه ای که باید بتوانند به شناخت جدیدی در فرهنگ خود برسند. پس انتظار عموم از آموزش و پرورش در مرحله اول، این است که دانش آموزان را به گونه ای تربیت نمایند که درست در جامعه زندگی کرده و کار مناسب و ارتباط خوبی با مردم داشته باشند و نیز بتوانند مناسبت های اجتماعی را درست سازماندهی کنند، هنجارشکنی نکنند به نوعی که نه حق خود فرد ضایع شود و نه حقوق دیگر افراد جامعه نقض شود.
کلمات کلیدی : اموزش و پرورش تربیت حقوق شهروندی شهروند