بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر نقص توجه انتخابی و نقص توجه مستمر کودکان بیش فعال

بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر نقص توجه انتخابی و نقص توجه مستمر کودکان بیش فعال

نسرین سجادی1 مهناز استکی2

1) کارشناس ارشد روانشناسی گرایش کودکان عقب مانده ذهنی،دانشگاه آزتد اسلامی واحد تهران مرکزی
2) دکتری تخصصی روانشناسی،استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(iceasconf.com)
چکیده :
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر بهبود نقص توجه انتخابی ونقص توجه مداوم در کودکان ADHD است. روش: روش پژوهش نیمه _ آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر ابتدایی منطقه 6( پایه دوم و سوم) که در سال تحصیلی 93-92 به تحصیل اشتغال دارند. به منظور انجام این پژوهش، 30 کودک پسر با نشانگان اختلال نقص توجه- بیش فعالی/ تکانشگری به صورت غربالگری انتخاب و با روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده پرسشنامه کانرز والدین و معلم، تست CPT،تست STROOP بود. مداخلات مبتنی بر بازی رایانه ای محقق ساخته هوتی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله بازی رایانه ای هوتی بر میزان توجه انتخابی و توجه مداوم کودکان مبتلا به اختلا ل نقص توجه-بیش فعالی/ تکانشگری موثر است. نتیجه گیری: توجه به مداخلاتی چون بازی رایانه ای می تواند رویکردی موثر در درمان اختلال نقص توجه /بیش فعالی- تکانشگری باشد.
کلمات کلیدی : نقص توجه انتخابی نقص توجه مداوم بازی رایانه ای اختلال بیش فعالی- تکانشگری .