بررسی و تحلیل سیستم موقعیت‌یاب جهانی در ایران با استفاده از ابزارهای طرح‌ریزی استراتژی و تدوین استراتژی‌ها برای بهبود عملکرد

بررسی و تحلیل سیستم موقعیت‌یاب جهانی در ایران با استفاده از ابزارهای طرح‌ریزی استراتژی و تدوین استراتژی‌ها برای بهبود عملکرد

محمد نیک بخت1 احسان سرگلزایی2

1) دانشجوی کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه زابل، ایران- ایمیل :
2) عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی کامپیوتر ،دانشگاه زابل، ایران- ایمیل :

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(iceasconf.com)
چکیده :
هدف از این پژوهش تعیین استراتژی‌های کلان و خرد سیستم موقعیت‌یاب جهانی و همچنین موانع استفاده از آن در ایران به‌عنوان مرکزی جهت مسيريابي خطوط هوایی، زمینی و دریایی، پيدا نمودن سریع‌ترین مسير به مقصد مشخص، استفاده از نقشه‌ها در برخی از رشته‌ها مانند عمران، شهرسازی، نقشه‌کشی و دیگر رشته‌ها و بسیاری کاربردهای دیگر است. روش به‌کاررفته در این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 46 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی برق گرایش مخابرات و مدیریت فناوری اطلاعات است. در این پژوهش با به‌کارگیری ابزارهای IFE و EFE ، عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت‌ها و تهدیدها) این سازمان شناسایی و با استفاده از پرسشنامه (بر اساس ضرایب و نمره‌های مطرح‌شده در الگوریتم تهیه ماتریس‌های IFE و EFE) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. سپس بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از این مرحله و با استفاده از ابزار IEFE از بین سه نوع استراتژی کلان که هدفشان 1- رشد و ساخت،2- حفظ و نگهداری و یا 3- برداشت و رها کردن است، استراتژی‌های حفظ و نگهداری اتخاذ و استراتژی‌های رسوخ در بازار و توسعه محصول برگزیده شد. سپس با استفاده از ابزار SWOT شش استراتژی اصلی (خرد) برای این سازمان تدوین و با استفاده از روش QSPM ارزیابی و الویت بندی گردید.
کلمات کلیدی : سیستم موقعیت‌یاب جهانی نقاط قوت و ضعف فرصت‌ها و تهدیدها