بهبود ارسال اطلاعات ایمنی با استفاده از شبکههای رادیوشناختی
بهبود ارسال اطلاعات ایمنی با استفاده از شبکههای رادیوشناختی
مریم احسانی1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش نرم افزار ، دانشگاه آزاد ، واحد زاهدان ، زاهدان ، ایران
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(iceasconf.com)
چکیده :
یک جزء کلیدی در سامانههای ایمنی ترافیکی، ارتباطات بین خودرویی میباشد که توسط آن خودروها اطلاعات محلی خود را با خودروهای همسایه مبادله میکنند. در این ارتباطات به حداقل رساندن زمان ارسال پیام و تحویل صحیح بستههای اطلاعاتی با تاخیر کم مورد نظر است.استاندارد فعلی برای ارتباطات خودرویی، ارتباطات کوتاه برد اختصاصی ، نمیتوانداین نیازها را هنگامی که تراکم خودروها بالا است، برآورده سازد. زیرا به طور خاص، فرکانس عمل بالای ارتباطات کوتاه برد اختصاصی (9/5 گیگا هرتز) باعث میرایی سیگنال اصلی میشود و مبادلات مکرر از وضعیت خودرو باعث انباشته شدن پیامها در شبکه میشود. یکی از راههای مقابله با این چالش، استفاده از بخشی از طیف تلویزیون به نام طیف سفید TVWS است، که به طور موقت خالی و بلا استفاده است. این طیف بواسطه استفاده از فرکانسهای پایین، میرایی کمتری نسبت به طیف مورد استفاده DSRC داشته و برای ارسال پیامهای ایمنی مناسب است. به طور خاص،TVWS برای انتشار پیامهای اورژانسی استفاده میشود و DSRCبه منظور تبادل اطلاعات کنترلی، ارسال مجدد پیامها و تبادل پیامهای دورهای استفاده میشود. از آنجایی که پهنای باندTVWS کم است، اگر قرار باشد تمام خودروها به این باند دسترسی داشته باشند، با مشکلاتی چون کمبود پهنای باند و به موقع نرسیدن پیام اورژانسی مواجه میشویم. برای رفع این چالش، این تحقیق خوشهبندی خودروها را پیشنهاد میدهد. در این روش پیشنهادی، در هر خوشه یک خودروی دروازه انتخاب میشود که این خودرو میتوانددر چندین خوشه مختلف مشترک باشد ویک خودروی سرخوشه انتخاب میشود. خودروی سرخوشه و خودروی رابط هر خوشه اجازه دسترسی به TVWS و باند DSRC را دارند و سایر خودروهای درون خوشه برای ارتباطات خود تنها اجازهی دسترسی به باند DSRCرا دارند.
کلمات کلیدی :
سیستم ایمنی خودرو
باند آزاد TV
DSRC