بررسی رابطه افکار خودکشی وهوش معنوی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان آمل

بررسی رابطه افکار خودکشی وهوش معنوی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان آمل

زینب ذاکرزاده1 هومان امیری ابراهیم محمدی2

1) کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی کرج
2) کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه افکار خودکشی و هوش معنوی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان آمل است. روش اين پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه اين پژوهش،86 نفراز دانش آموزان دبیرستان های شهر آمل در سال 1393-1392 بودند که به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که برای ارزیابی میزان افکار خودکشی از پرسش نامه افکار خودکشی بک(BSSI) ، برای ارزیابی میزان هوش معنوی از پرسش نامه هوش معنوی جامع آمرام ودایر (ISIS) استفاده گردید.نتايج نشان داد که بین متغيرهاي هوش معنوي و ميزان افكار خودكشي دانش‌آموزان همبستگي منفي و معنا دار وجود دارد(r=-0.36،01/0>P). ازاین پژوهش می توان در مراکز مشاوره ودرمانی استفاده نمود.
کلمات کلیدی : افکار خودکشی هوش معنوی نوجوانی.