Improving executive functions and its effect on students with dyscalculia

زهرا موحدنسب1 آزیتا کشاورز2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد
2) دانشجوی دکترا -مربی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد تربت جام

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف اين پژوهش تعيين اثربخشی بهبودكاركردهاي اجرايي مغز در کودکان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در پایه های چهارم و پنجم درسال تحصیلی93-94 در شهرستان تربت جام که اختلال یادگیری ریاضی داشتند بود. از بین آنها30 نفر دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 10 ساعت در قالب 20 جلسه انفرادی آموزش ارتقا کارکردها دریافت کردند. ابزارهای پژوهشی آزمون وکسلر3 و آزمون کی مت بود که قبل و بعد از آموزش بر روی دو گروه اجرا گردید. داده ها توسط نرم افزار spss به روش t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها نشان از اثربخشی آموزش راهبردهای اجرایی مغز بر بهبود اختلال ریاضی داشت (P=0.000,0.006) .در صورتی که دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی راهبردهای اجرایی مغز آموزش ببینند بر دقت و توجه آنان افزوده خواهد شد و در فراگیری ریاضیات بهتر عمل خواهند کرد.
کلمات کلیدی : کارکردهای اجرایی مغز اختلال ریاضی. حافظه , توجه,مهارت حل مسئلهو مهارت ریاضی