Improving executive functions and its effect on students with dyscalculia
Improving executive functions and its effect on students with dyscalculia
زهرا موحدنسب1 آزیتا کشاورز2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد
2) دانشجوی دکترا -مربی گروه روان شناسی دانشگاه آزاد تربت جام
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف اين پژوهش تعيين اثربخشی بهبودكاركردهاي اجرايي مغز در کودکان مبتلا به اختلال يادگيري رياضي پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در پایه های چهارم و پنجم درسال تحصیلی93-94 در شهرستان تربت جام که اختلال یادگیری ریاضی داشتند بود. از بین آنها30 نفر دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 10 ساعت در قالب 20 جلسه انفرادی آموزش ارتقا کارکردها دریافت کردند. ابزارهای پژوهشی آزمون وکسلر3 و آزمون کی مت بود که قبل و بعد از آموزش بر روی دو گروه اجرا گردید. داده ها توسط نرم افزار spss به روش t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافته ها نشان از اثربخشی آموزش راهبردهای اجرایی مغز بر بهبود اختلال ریاضی داشت (P=0.000,0.006) .در صورتی که دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی راهبردهای اجرایی مغز آموزش ببینند بر دقت و توجه آنان افزوده خواهد شد و در فراگیری ریاضیات بهتر عمل خواهند کرد.
کلمات کلیدی :
کارکردهای اجرایی مغز
اختلال ریاضی. حافظه , توجه,مهارت حل مسئلهو مهارت ریاضی