ارزشیابی میزان شایستگی حرفه ای معلمان در ارزیابی آموزشی دانش آموزان مقطع ابتدایی

ارزشیابی میزان شایستگی حرفه ای معلمان در ارزیابی آموزشی دانش آموزان مقطع ابتدایی

عاطفه سوهانی1 سمیرا ابراهیم پور کومله2

1) دکتری
2) دکتری

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شایستگی حرفه ای معلمان در ارزیابی آموزشی دانش آموزان مقطع ابتدایی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی بود که در سال تحصیلی 92-1391 در مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر به تدریس مشغول بوده اند. نمونه ی آماری شامل 185 معلم مقطع ابتدایی بود که بر حسب جدول مورگان و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های آماری از پرسشنامه ی «شایستگی معلمان برای ارزشیابی آموزشی دانش آموزان» با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان شایستگی حرفه ای معلمان مشارکت کننده در پژوهش در زمینه ی ارزیابی آموزشی دانش آموزان در حد مطلوب (01/0≥ P) بوده است. بنابراین، رشد حرفه ای معلمان می تواند به بهبود کیفیت ارزشیابی دانش آموزان کمک نماید. کلید واژگان: شایستگی حرفه ای، ارزشیابی آموزشی، معلمان، دانش آموزان
کلمات کلیدی : کلید واژگان: شایستگی حرفه ای ارزشیابی آموزشی معلمان دانش آموزان