بررسی میزان توجه به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در دنیای امروز

بررسی میزان توجه به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در دنیای امروز

ژابیز گلزار مقدم1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
نياز به يادگيري بطور طبيعي در نهاد بشر وجود دارد. انسان همواره اين نياز را در خود حس ميكند. اين يادگيري ممكن است بدون مشكل حاصل شود، اما گاهی نیز با اختلالاتی مواجه شده و روند يادگيري را کند میسازد. اختلال یادگیری یک فرایند روانشناختی است که در آن كاركرد تحصيلي با هوش و سن تقويمي هر فرد هماهنگي نداشته و بطور معنيداري پايينتر از حد انتظار باشد. بنابراین، دانش آموزی با اختلال يادگيري به دانش آموزي اطلاق ميشود كه با وجود برخورداري از هوش طبيعي و نداشتن نقايص حسي، و عدم آسيب هاي مغزي و نبود مشكلات عاطفي- اجتماعي، قادر به بهره گيري كامل از امكانات آموزش و پرورش متداول نبوده و در يك يا چند ماده درسي ضعف محسوسی داشته باشد. از آنجا که تعداد این گروه قابل توجه میباشند ، میبایست راهبرد هاي آموزشی را در تمام مقاطع تحصیلی به آنها ارائه نمود و از بروز مشکلات تحصیلی بیشتر پیشگیري نمود. هدف این تحقیق بررسی میزان توجه به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در کشورهای دیگر و در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین راهکار آموزشی اعمال شده، توسط این کشورها برای کمک به این گروه آسیب پذیر میباشد . داده های مورد نیاز این تحقیق به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و روش پژوهش حاکم بر تحقیق ، ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد . نتیجه پژوهش نشان میدهد همچنان در اکثر کشورها ، راهکار اصلی برای کمک به این دانش آموزان ، همانا تخصیص کلاسها یا مدارس خاص یا بطور کلی " آموزشهای خاص" میباشد . اما علارقم نیاز مفرط این دانش آموزان به چنین حمایتهایی ، متاسفانه فقط در مقطع ابتدایی شاهد آن هستیم و در مقاطع تحصیلی قبل یا بعد از ابتدایی، عملا این گروه،از حمایتها آموزشی و غیر آموزشی بی بهره اند .
کلمات کلیدی : اختلال یادگیری اختلال روانشناختی ضعف تحصیلی راهبرد آموزشی