مقایسه بهزیستی روان¬شناختی والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالی و عادی

مقایسه بهزیستی روان¬شناختی والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالی و عادی

نبی فتاحی1 سیما قیصرانی2 فاطمه فیروزی3 لیلا قائمی4 فاطمه خادم الحسینی5 مهدی همرزم6 هادی زارع7

1) دانشجوی دکتری روانشناسی تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
2) کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی واحد بین الملل دانشگاه شیراز
3) کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات فارس
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات فارس
6) دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور شیراز
7) دانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد ارسنجان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف کلی پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی روان¬شناختی والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالی و عادی بود. روش پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه والدین دانش¬آموزان دوره ابتدایی با نقص توجه بیش فعالی و عادی بود که در شهر شیراز در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه این پژوهش شامل 200 نفر (100 نفر از والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالی و 100 نفر از والدین دانش¬آموزان عادی) بودند که به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه بهزیستی روان¬شناختی ریف (1989) بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها در سطح آمار توصیفی به برآورد میانگین، انحراف معیار، درصد و فراوانی متغیرها و در پاسخ به سوال¬ پژوهش از روش تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که به طورکلی بهزیستی روان¬شناختی والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالیپایین¬تر از والدین دارای کودکان عادی بود. می¬توان این¬گونه بیان کرد که والدین دانش¬آموزان با نقص توجه بیش فعالیت نیازمند برنامه¬های آموزشی مهارت¬های زندگی می-باشند تا بتوانند از نظر مؤلفه¬های بهزیستی روان¬شناختی در سطح مطلوب و مناسبی قرار بگیرند.
کلمات کلیدی : بهزیستی روانشناختی والدین بیش فعالی نقص توجه دانش آموزان.