جایگاه آموزش در توسعه فرهنگ و نهادینه کردن رفتارهای زیست محیطی

جایگاه آموزش در توسعه فرهنگ و نهادینه کردن رفتارهای زیست محیطی

بیژن زارع1 زهره روغنیان2

1) دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران
2) دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید مقصودی همدان)

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی توسعه فرهنگ زیست¬محیطی و نهادینه کردن آن از طریق آموزش انجام گرفته است. در این پژوهش ضمن بحث اجمالی در باره مقوله فرهنگ به عنوان عامل اصلی و موتور توسعه پایدار و حفاظت از محيط زیست. نا آگاهی و عدم توجه به محیط اطراف به عنوان یکی از مهم¬ترین دلایل دگرگونی و تخریب محیط زیست، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، سپس به بیان مساله آموزش به عنوان اصلی ترین بحث و مهم¬ترین راهکار برای تغییرات ماندگار و دائمی در ایجاد اخلاق و رفتارهای زیست محیطی پرداخته شد. هم¬چنین در صورتي كه بتوان به طور فراگير و همه جانبه، فرهنگ حفظ و صيانت از محيط¬زيست و عدم تخريب طبيعت را در جامعه نهادينه كرد، مي¬توان اميدوار بود كه اين فرهنگ علاوه بر بقا در زمان حال جامعه به ميراث جاودانه‌اي براي نسل‎هاي آتي نيز تبديل شود در انتها با توجه به این که همواره در طول تاریخ انسان با مشکلات محیط زیست مواجه بوده است لذا تنها راه رهایی از این بحران جامعه پذیرکردن افراد از اوان کودکی است که در این راستا خانواده، نظام آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، می¬توانند گام مهمی در انتقال فرهنگ و نهادینه کردن رفتارهای زیست محیطی از طریق آموزش های مستمر داشته باشند.
کلمات کلیدی : فرهنگ رفتار زیست محیطی اخلاق زیست محیطی آموزش محیط زیست نهادینه کردن رفتار زیست محیطی