کاربست فرایند مدیریت دانش در جریان اجرای برنامه درسی

کاربست فرایند مدیریت دانش در جریان اجرای برنامه درسی

پریسا زارع1 جعفر جهانی2 راضیه شیرین حصار3

1) دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز
2) دانشیار دانشگاه شیراز
3) دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
مديريت دانش وچگونگي اعمال آن در سیستم آموزشی به ویژه در عصر تحولات سریع علمی يكضرورتاستزيرادراينفرآيند،انتظار بر این است که در کمترین زمان ممکن، یادگیری در سیستم آموزشی در جریان اجرای برنامه درسی به بالاترین حد ممکن به لحاظ کمی و کیفی برسد و بهره گیری از دانش سودمند و مفید فراگیر شود. برای اینکه این امر مهم اتفاق افتد نیاز به یک سری زیرساختهای اصلی در حوزه برنامه درسی است. به عبارت دیگر بایستی فرایند مدیریت دانش در طراحی و اجرای برنامه درسی لحاظ گردد و جزیی از فرهنگ برنامه درسی قلمداد گردد. برنامه درسی خود به عنوان یک علم در حوزة تخصصی خود نیاز به مدیریت مدبرانه و ماهرانه در عرصه اجرا دارد. از آنجا که اجرای برنامه درسی نیز یک فرایند پیچیده و بسیار حساس به شرایط و موقعیت مکانی و زمانی است لذا بدون مدیریت هنرمندانه نه تنها به اهداف اصلی مندرج در سند مکتوب نخواهد رسید که از آن دور خواهد شد. بنابراین با اعمال مدیریت دانش در جریان اجرای برنامه درسی علاوه بر رسیدن به اهداف اصلی برنامه درسی سعی بر این است تا به خلق، انتشار دانش و کاربردی کردن دانش در جریان اجرای برنامه درسی هم پرداخته شود. این فرایند باید به صورت مداوم از مراحل استخراج دانش، اشتراك دانش، استفاده دوباره از تجربيات، استفاده از دانش در کل فرایند اجرای برنامه نهادینه گردد. نکته اساسی که در این خصوص وجود دارد عبارت است از فرهنگ سازی برای مدیریت دانش در برنامه درسی و سپس حمایت بخش مدیریتی سازمان از این فرایند می باشد. چرا که تا فرهنگ مدیریت دانش در طراحی برنامه مستقر نگردد و بخش مدیریت سازمان به اهمیت و ضرورت آن پی نبرند و از آن حمایت ننمایند فرایند مدیریت دانش در جریان اجرای برنامه درسیبه صورت یک امر جدی و لازم دنبال نمی گردد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش برنامه درسی اجرای برنامه