شبکه های اجتماعی، فرآیند جهانی شدن و پیامدهای فرهنگی

شبکه های اجتماعی، فرآیند جهانی شدن و پیامدهای فرهنگی

قربانعلی سبکتکین ریزی1 زهره روغنیان2

1) استادیار، دکتری جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی تهران
2) دانشجوی دکتری، سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه خوارزمی و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی همدان2 (نویسنده مسئول)

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف اصلی این مقاله بررسی فرآیند جهانی شدن و پیامدهای ناشی از آن و یافتن پاسخ به این پرسش که جهانی شدن چه پیامدهای فرهنگی داشته و چگونه باید با آن برخورد نمود؟ در این مقاله ضمن بحث، بررسی و بهره گیری از دیدگاه¬های صاحب نظران در زمینه مفاهیم جهانی شدن از مبانی نظری و رویکردهای مخالفان و موافقان در خصوص این فرآیند استفاده شده است. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه¬ای هم¬چنین بهره گیری از رویکردهای نظری، به این نتیجه دست یافته که با توجه به این که جهانی شدن پدیده ایی غیرقابل انکار و اجتناب ناپذیر در جوامع، می¬باشد بنابراین باید برای مواجه با آن راهبردهایی را پیش گرفت تا ضمن حضور فعال در عرصه جهانی و بهره گیری از ثمرات مثبت آن به دور از هر گونه قشریگری تعصب آلود و افراطی¬گری که جز آسیب¬های جبران ناپذیر ثمری نخواهد داشت، به توانمند¬سازی مولفه بسیار مهم فرهنگی یعنی هویت ملی، نقش خلاقانه هنر در حیات فرهنگی جامعه و استفاده از فناوری¬های اطلاعاتی و ارتباطی مدرن، زمینه را برای حفظ ارزش¬ها و تحکیم و تقویت حیات فرهنگی فراهم نمود.
کلمات کلیدی : جهانی شدن شبکه های اجتمای پیامدهای فرهنگی راهبردهای رقابتی تقویت هویت ملی