تعیین ارتباط بین تسهیم دانش، کیفیت آموزشی مراکز و مولفه های سیستمی با جذب و به کارگیری دانش

تعیین ارتباط بین تسهیم دانش، کیفیت آموزشی مراکز و مولفه های سیستمی با جذب و به کارگیری دانش

جم عزتی راد1 عذرا عزتی راد2

1) دانشجوی دکترای کارآفرینی کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی مدرس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان آذربایجان غربی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تسهیم دانش، مولفه های سیستم آموزشی (سخت افزارها، نرم افزارها و مغز افزارها) و کیفیت آموزشی مراکز علمی کاربردی با جذب و به کارگیری دانش می باشد، پژوهش حاضر از نوع توصیفی، مقطعی و کاربردی می باشد و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که همسانی درونی سئوالات(پایایی از طریق آلفای کرونباخ) برابر با 811/0 بوده است که پس از تایید روایی آن توسط خبرگان، ، بین 270 نفر از دانشجویان و مدرسان پنج مرکز آموزشی جامع علمی و کاربردی شهر ارومیه به صورت تصادفی و مساوی توزیع و جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS و LISRELانجام پذیرفت، با استفاده از نرم افزار لیزرل مدل ساختاری متغییرهای جذب و به کارگیری دانش با برازش خوبی (p-value برابر 0.00) ارائه گردید و ضرایب استاندارد این مدل نشان دهنده این است که تاثیر مولفه های سیستم آموزشی بر جذب دانش(26/1) از به کارگیری دانش(1) بیشتر می باشد و با توجه به اینکه ضرایب استاندارد مو لفه های سیستم آموزشی و کیفیت آموزشی مراکز به ترتیب 920/ و 13/1 می باشد نشان دهنده این موضوع است که تاثیر کیفیت آموزشی مراکز بر جذب دانش و به کارگیری دانش بیشتر از مولفه های سیتم آموزشی می باشد. ضرایب به دست آمده از همبستگی پیرسون حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی بین تسهیم دانش و مولفه های سیستم آموزشی با فرایند جذب و به کارگیری دانش در مراکز آموزشی وجود دارد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: مدل معادلات ساختاری سیستم آموزشی کیفیت آموزشی تسهیم دانش جذب دانش بکارگیری دانش