بررسی آسیب های بازی رایانه ای به عنوان یک صنعت سرگرمی در تربیت کودکان

بررسی آسیب های بازی رایانه ای به عنوان یک صنعت سرگرمی در تربیت کودکان

راحله فرهنگی1 فرشته طاهری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
بازی های رایانه ای به عنوان یک پدیده اجتماعی در کنار سایر رسانه های صوتی و تصویری در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناوری های ارتباطی طی سال های اخیر با کشش و جاذبه ای حیرت انگیز اکثر مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می کند و نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه به نظر می رسد حتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند نیز پوشش داده است. زمينه و هدف پژوهش بازی رایانه ای در كنار مزاياي بي شمارش، معايبي نيز دارد كه عدم آشنايي كامل با انواع بازی های رایانه ای که مي تواند آسيب هايي را براي خانواده ها به بار آورد. اين مقاله در صدد است تا برخي از معايب و تهديدات موجود در بازی های رایانه ای را معرفي و راهكارهايي جهت مقابله و كاهش اين گونه آسيب ها ارائه نمايد. براي انجام اين مطالعه از طريق استنادي به بررسي مباني نظري و ادبيات پژوهشي موجود پيرامون موضوع تحقيق پرداخته شده است. در اين مقاله پس از طرح جايگاه خانواده به عنوان مهم ترين واحد اجتماعي و پدید آمدن صنعت سرگرمی بازی رایانه ای و طرح آنها در قالب فرصت ها و تهديدها به آسيب هاي آن پرداخته شده است. والدين چندان با انواع بازی های رایانه ای آشنايي ندارند و اغلب نيز از خطراتي كه در كمين آنهاست، آگاه نيستند؛ لذا راهكارهايي جهت مقابله و كاهش تهديدات در ابعاد فرهنگي، آموزشي ارائه شده است.
کلمات کلیدی : بازی رایانه ای آسیب ها صنعت سرگرمی تربیت کودکان