اثر بخشی آموزش ذهن اگاهی بر رضایت شغلی معلمین زن شهر مشهد

اثر بخشی آموزش ذهن اگاهی بر رضایت شغلی معلمین زن شهر مشهد

زهرا آموزگار1

1) زهرا آموزگار

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های در علوم رفتاری و اجتماعی(icrbs.com)
چکیده :
ذهن آگاهی، احساس بدون قضاوت و متعادلی از آگاهی است که به واضح دیدن و پذیرش هیجانات و پدیده های فیزیکی، همانطور که اتفاق میافتند، کمک می¬کند.هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ذهن اگاهی بر رضایت شغلی معلمین زن ابتدایی شهر مشهد بود. روش این پژوهش تجربی، دارای گروه کنترل وآزمایش همراه با پیش آزمون و پس آزمون بود. به این منظور به روش نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از میان معلمین زن ابتدایی مشهد انتخاب و در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه 90 دقیقه ای از آموزشهای ذهن آگاهانه و تمرینات مرتبط استفاده کردند. برای گرد آوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه های رضایت شغلی JDI پیش از آموزش و پس از آموزش از دو گروه اطلاعات مورد نیاز جمع اوری شد.و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس فرضیات پژوهش بررسی شدند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی در بهبود رضایت شغلی(89/34= F، 01/0>P) معلمین موثر است. لذا می توان با آموزش روشهایی مبتنی بر ذهن اگاهی رضایت شغلی را در معلمین ارتقا داد. کلمات کلید: ذهن اگاهی، مشاوره شغلی، رضایت شغلی.
کلمات کلیدی : ذهن اگاهی مشاوره شغلی رضایت شغلی