بررسی عددی اثرات جت مصنوعی اوریفیس چندگانه بر انتقال حرارت

بررسی عددی اثرات جت مصنوعی اوریفیس چندگانه بر انتقال حرارت

حسین حسین پورمقدم1 جهانفر خالقی نیا2 حسام الدین سالاریان3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور ،
2) عضو هیأت علمی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، ایران -
3) - استادیار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، ایران-

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
حل عددي ميدان جريان و انتقال گرماي ناشي از جت مصنوعي برخوردی به صورت سه بعدي و غيردائم انجام گرفته شده است. جت مصنوعي بدون نياز به منبع سيال خارجي توليد جريان نوساني ميکند. معادلات پيوستگي، ممنتوم و انرژي براي جريان آشفته به صورت غير دائم حل شده است. براي گسسته سازي معادلات از روش ضمني مرتبه دوم و براي کوپل کردن معادلات از الگوريتم سيمپل استفاده شد. مدل آشفتگي و فرض گاز ايده آل استفاده گرديد. نتايج با نتايج آزمايشگاهي موجود اعتبارسنجي شده است.اختلاف ناچيزي بين جواب هاي حل عددي و نتايج آزمايشگاهي مشاهده گرديد. در ادامه به مطالعه میدان ورتیسیتی و میدان سرعت جت مصنوعی برخوردی برای دوحالت جت مصنوعی برخوردی تک اوریفیسه و دو اوریفیسه تحت عدد رینولدز 445 و فرکانس 420 همراه با مدل سازی دیواره متحرک صورت گرفت. با مقایسه این دو ترکیب بندی متفاوت، در حالت دو اوریفیس، جفت گردابه های حاصل شده تاثیر نسبتاً کمی در خروجی اوریفیس بر روی هم گذاشته و با حرکت در امتداد جریان این برهمکنش افزایش می یابد. همچنین نتایج انتقال حرارت در این دو ترکیب بندی نشان میدهد که انتقال حرارت در حالت دو اوریفیس بهتر از حالت تک اوریفیس میباشد.اابیشترین مقدار انتقال حرارت در حالت جت مصنوعی برخوردی تک اوریفیسه در مرکز صفحه گرم قرار دارد. کمترین مقدار خنک کاری مربوط به جت مصنوعی برخوردی دو اوریفیس در مرکز صفحه گرم قرار گرفته است که به علت کوچک بودن گردابه ها و قدرت کم و همچنین جریان برگشتی در مرکز صفحه گرم می باشد.
کلمات کلیدی : جت مصنوعي مدل سازي آشفتگي میدان جریان انتقال گرما