تحلیل وضعیت وبلاگ‌هایی با موضوع مدیریت ورزشی به زبان فارسی

تحلیل وضعیت وبلاگ‌هایی با موضوع مدیریت ورزشی به زبان فارسی

ابراهیم عثمانی1 حمید قاسمی2 زهره کمالیان3

1)
2)
3)

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
هدف اصلی پژوهش، تحلیل وضعیت وبلاگ‌هایی با موضوع مدیریت ورزشی به زبان فارسی ‌است. اين تحقيق از نوع كاربردي و از لحاظ استراتژیکی توصیفی و از لحاظ مسیر اجرا به روش تحلیل‌ محتوایی است. جامعه آماری پژوهش همه ی وبلاگ‌هاي حوزه مدیریت ورزشی به زبان فارسی ايران به ثبت رسيده‌اند و فعال هستند تعداد كل اين وبلاگ‌ها97 وبلاگ تا تاريخ 30 آذر 1393 ، بوده است. از بين اعضاي جامعه آماري، تعداد 43 وبلاگ كه از اول فرودین 1393 تا 30 آذر ماه سال 1393 در محيط وب فعاليت داشته‌اند و حداقل یکبار به روز‌رسانی شده‌اند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده های اين پژوهش‌، برگه کدگذاری است که در شش بخش مجزا تنظيم شد. گردآوري داده‌ها با استفاده از برگه کدگذاری صورت گرفت. جمع‌آوري داده‌هاي 43 وبلاگ مورد مطالعه اوليه از تاريخ 1 الي 10 دی 1393 در محيط وب انجام گرفت. جمع‌آوري داده های 43 وبلاگ نمونه آماري تحقيق در فاصله 10 الي 12 دی 1393 به اجرا در‌آمد. برای تعیین روایی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. در این تحقیق با استفاده از آمار توصیفی (جداول فراوانی و نمودارها) و آزمون و ضریب همبستگی تاو کندال، تحلیل‌محتوا مطالب وبلاگ‌های فارسی زبان انجام شده است. بیشترین به روز رسانی در سه ماهه اول سال بود. بیشتر وبلاگ‌ها از نام غیر واقعی استفاده کرده‌اند. تعداد مطالب بین 1-5 بیشترین فراوانی را داشت. بیشتر وبلاگ نویسان مرد بودند. محتوای وبلاگ‌های مدیریت ورزشی، دانشگاهی و آموزشی بود. بیشترین وبلاگ‌های مدیریت ورزشی مربوط به این رشته بود. بیشترین نویسندگان وبلاگ‌ها دانشجویان کارشناسی ارشد بودند. بیشتر وبلاگ‌ها در مطالبشان به هر دو جنست اشاره کرده بودند. بیشترین فراوانی منابع مورد استفاده در مطالب وبلاگ‌ها ترکیبی بود. بیشترین تعداد لینک‌های موجود در وبلاگ‌ها 1-10 لینک بود. بیشتر وبلاگ‌ها فاقد کامنت یا کامنت‌های پایین بودند. 2 وبلاگ دارای رتبه زیر هزار در ایران بودند. میزان بازدید از وبلاگ‌ها پایین گزارش شد. از نظر تعداد آرشیو موجود در وبلاگ‌ها، یک آرشیو بیشترین فراوانی را داشت. بیشترین سرویس دهی مربوط به سرویس‌دهنده بلاگفا بود. تعداد تصاویر موجود در مطالب وبلاگ‌ها از فراوانی پایینی برخوردار بودند. بیشتر وبلاگ‌ها از ابزار جستجوگر در وبلاگ‌ها استفاده نکرده‌اند. بیشتر وبلاگ ها از ابزار ارتباط با نویسنده در وبلاگ‌ها استفاده کرده‌اند. بیشتر وبلاگ‌ها از ابزار کانترینگ (شمارنده بازدید کننده گان) استفاده نکرده‌اند. بیشترین تعداد پیوند‌های موجود در وبلاگ‌های مدیریت ورزشی به وبسایت‌ها گزارش شد. همپنین در بررسی فرضیه‌های جانبی مشخص شد که بین نحوه ابراز هویت وبلاگ نویسان وبلاگ‌های مدیریت ورزشی و جنسیت وبلاگ نویسان رابطه معناداری وجود ندارد. این در حالی بود که بین میزان تحصیلات نویسندگان وبلاگ‌های مدیریت ورزشی و میزان بازدید از وبلاگ‌ها ارتباط معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : وبلاگ مدیریت ورزشی تحلیل محتوا