بررسی تأثیر فرهنگ کیفیت و مدیریت دانش درتضمین کیفیت آموزشی نظام دانشگاهی (به ویژه دانشگاه فرهنگیان )

بررسی تأثیر فرهنگ کیفیت و مدیریت دانش درتضمین کیفیت آموزشی نظام دانشگاهی (به ویژه دانشگاه فرهنگیان )

مریم السادات رنجبر1 بتول علامتساز2

1) دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان ، ایران
2) کارشناس ارشد معارف و الهیات، دانشگاه فرهنگیان اصفهان ، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
به دلیل پیچیدگی نظـام آموزش عالی به عنوان جایگاهی برای تولید فکر و معنا ، در عین حال حضور کار ¬آمدی دانشگاه در همۀ بخشها به مثابۀ ظرفیتهای مشـاورۀ تخصصی ،ارائۀ خدمات علمی و فنی، نقد و روشنگری اجتماعی و ...، نمی¬توان مفهوم روشنی از کیفیت بیان¬کردزیرا مسائل گوناگونی مانند دیدگاه اندیشمندان ، ضرورت وجود دیدگـاههای متفکرانه و انتقادی، نیاز مخاطبان ،تغییر محتوای آموزشی ، تحولات علمی ،گسـترش فضـاهای آموزشی ، برنامه¬های آموزشی و پژوهشی و مواردی از این نوع می¬تواند در بیان و تعریف این مســأله نقش بسزایی داشته باشد . از طرفی عملكرد مدیریت و اعضای هیأت عملی ، دانشجویان ، مدیران و كاركنان ،همچنین وجود عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییرات اقـتصادی،موارد اثر¬¬¬¬گذاری در این مقوله تلقی می¬شود.از اینرو این مقاله باهدف بررسی عوامل کیفیت ، ابتدا به بیان مفهوم کیفیت می¬پردازد و سپس مقوله های آن از جمله : آموزش دانش و مفاهیم علمی، انواع دانش و منابع و روشهای علمی، برنامه¬ریزی ، مدیریت دانش و ...) را در تربیتِ معلم( به ویژه دانشگاه فرهنگیان ) مورد بحث و تحلیل قرار می دهد .
کلمات کلیدی : دانشگاه فرهنگیان فرهنگ کیفیت مدیریت علمی آموزش و دانش ارزیابی