بررسی تبلیغات سیاسی بریتانیا توسط پوسترهای تبلیغاتی در جنگ جهانی دوم

بررسی تبلیغات سیاسی بریتانیا توسط پوسترهای تبلیغاتی در جنگ جهانی دوم

پریسا واحدی مقدم1

1) کارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشگاه تهران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
حکومتها با توجه به اهمیت رسانه های گروهی در انتقال ایدئولوژی¬ها و سیاست های مورد نظر خود، در استفاده از آنها تردید نمی کنند. تبلیغات سیاسی همواره در جوامع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در طول جنگ جهانی دوم نیز رژیم هایی که قصد داشتند همه¬ی جنبه های جامعه را سیاسی کنند، تبلیغات را محور اصلی زندگی سیاسی و اجتماعی دولت خود قرار دادند. تبلیغات چی های غربی همواره معتقد بودند که تبلیغ باید ظریف، غیر مستقیم و در واقع نامرئی باشد، به عبارت دیگر اگر مردم ندانند که در معرض تبلیغ قرار دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که پیامهای تبلیغاتی را بپذیرند. تبلیغات بریتانیا در جنگ با آلمان موفق ترین مثال از این نوع رویکرد است. در این مقاله سعی شده است تبلیغات سیاسی بریتانیا در جنگ جهانی دوم، اختصاصاً پوسترهای تبلیغاتی مطالعه و بررسی شود. بررسی پوسترها این سوال ها را مطرح میکند که 1. چه نوع پوسترهایی بیشتر موفق بوده اند؟ 2. شعارها چه تاثیری در انتقال صریح پیام داشتند ؟ 3. در پوسترها اولویت با زیبایی شناسی پوستر بود یا پیام و هدف ؟ در ابتدا به تعاریف عمومی تبلیغات و انواع آن پرداخته شده و نحوه ی تبلیغات در جنگ جهانی دوم به اختصار توضیح داده می شود، سپس پوسترهای تبلیغاتی بریتانیا در جنگ جهانی دوم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته، دسته بندی شده و نمونه هایی از آن ها تجزیه و تحلیل می شوند. با مطالعه ای که انجام شد به این نکته پی می بریم که در طول جنگ جهانی دوم، مردم با خطرات زیادی مواجه بودند، بنابراین پوسترهایی با مضامین مختلف تولید و توزیع شد که هریک دربردارنده پیامی بودند و شامل موضوعاتی از قبیل استخدام متخصص، تولید صنعتی، حفظ روحیه، نگرانی های امنیتی ، پس انداز و ریاضت اقتصادی و ... بودند. پوسترها به عنوان ابزارها یا سلاح های در دسترس، در افزایش آگاهی مردم نقش بسزایی داشته اند.
کلمات کلیدی : تبلیغات سیاسی بریتانیا پوستر جنگ جهانی دوم.