تحلیل و بهبود سیستم صف تحویل دارو در داروخانه - مطالعه موردی: داروخانه فوقتخصصی 13 آبان
تحلیل و بهبود سیستم صف تحویل دارو در داروخانه - مطالعه موردی: داروخانه فوقتخصصی 13 آبان
علیرضا سادات1 نسیم غنبر طهرانی2
1) دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران -
2) استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران -
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
داروخانهها و مراکز پزشکی به مانند واحدها ی صنعتی متشکل از مدیریت، نیروی انسانی، سرمایه مالی و تکنولوژی هستند و نقش مهمی در حفظ، بازگشت و ارتقاء سطح سلامت آحاد جامعه بازی میکنند. مسئله مدت زمان انتظار مشتریان یا همان بیماران واحدها ی پزشکی علیالخصوص زمانیکه صحبت درباره ی بیماران خاص باشد از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است. لذا باید با بررسی سناریوها و تحلیلها ی سیستماتیک به ابداع مدلی برای کمینهسازی مدت زمان انتظار این بیماران در مراکز پزشکی برای دریافت خدمات درمانی پرداخت. این مقاله با ملاک قرار دادن مدل صف به تحلیل و بهینهسازی مدت زمان انتظار بیماران در صفها ی انتظار داروخانه ی فوق تخصصی 13 آبان در سال 1394 تحت 2 سناریو برای شلوغترین صف داروخانه، صف تحویل دارو، به صورت ثابت ماندن تعداد اپراتور ها و افزایش نرخ سرویسدهی به بیماران برای دریافت خدمات پزشکی به کمک نرمافزار شبیهسازی Arena میپردازد و در نهایت با تحلیل نتایج به دستآمده مدلی بهینه برای سرویسدهی قسمت تحویل دارو داروخانه فوقتخصصی 13 آبان استخراج میشود.
کلمات کلیدی :
داروخانه
بیماران
مدل صف
بهینهسازی مدت انتظار
تحویل دارو
شبیهسازی