اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی برسلامت روان والدین دارای کودک اتیسم

اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی برسلامت روان والدین دارای کودک اتیسم

محمدامینی1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی واحداراک،ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان والدین دارای کودک اوتیسم انجام شد. روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون باگروه گواه بود . جامعه مورد مطالعه‌ کلیه ی مادران دارای کودک اوتیسم در شهر اراک در سال 94بود ونمونه 30 نفر از مادران دارای کودک اوتیسم را شامل می شد که به روش دردسترس انتخاب شدند ودر دو گروه 15 نفره (آزمایش وگواه) گمارده شدند. برای اندازه‌گیری سلامت روان از آزمون سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. داده‌ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض های آن (آزمون لون، نرمال بودن، یکسانی شیب خط رگرسیون) تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد: میانگین نمرات سلامت روان در گروه آزمایش کمتر از گروه گواه بود. همچنین میانگین نمرات گروه آزمایش در مؤلفه های سلامت جسمانی،کار کرد اجتماعی،علایم اضطرابی و افسردگی کمتر از گروه گواه بود که بیانگر اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان والدین دارای کودک اوتیسم بود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، به نظر می‌رسد مهارتهای زندگی بر سلامت روان والدین دارای کودک اوتیسم تأثیر دارد. کلید واژه‌ها: مهارت های زندگی، سلامت روان، اوتیسم،افسردگی
کلمات کلیدی : کلید واژه‌ها: مهارت های زندگی سلامت روان اوتیسم افسردگی