تبیین جامعه¬شناختی رابطه سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّتِ جمعی

حسین محمدی بلبان آباد1 مسلم ملکی2 گلبهار ملکی3 علی اسکندری4 فاطمه غلامی5 علی ملکی6 چیمن ملکی7

1) کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
2) کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه بهشتی
3) کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سنندج
4) کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
5) کارشناسی ارشد دانشگاه
6) کارشناسی ارشد تربیت بدنی
7) کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سنندج

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrsie.com)
چکیده :
چکیده جامعه¬شناسان بر این باورند که هویّت امری اجتماعی- تاریخی است و در طول زمان¬ نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند. در جوامع سنّتی مذهب، خانواده و قومیّت از مهم¬ترین عوامل مؤثر بر هویّت افراد محسوب می¬شدند، امّا در جوامع مُدرن عواملی چون سرمایه فرهنگی که دستآورد خودِ افراد جامعه است، هویّت آن¬ها را برمی¬سازد. بنابراین امروزه سرمایه فرهنگی تأثیر زیادی بر شکل¬گیری هویّت¬های جمعی دارد. پژوهش حاضر تلاشی است در راستای تبیین رابطۀ سرمایه فرهنگی دانشجویان با شکل¬گیری ابعاد هویّتِ جمعی آنها. برای نیل به این هدف چارچوب نظری این پژوهش، به کمک تلفیقی از نظریات کاستلز، گیدنز و تامپسون تدوین گردید. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 93 – 92 می¬باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری طبقه¬ای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّت جمعی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : هویّت جمعی سرمایه فرهنگی هویت ملی هویت قومی