ارزیابی نگرش گردشگران پزشکی نسبت به کیفیت خدمات بیمارستان‏های شیراز با استفاده از مدل سروکوال

ارزیابی نگرش گردشگران پزشکی نسبت به کیفیت خدمات بیمارستان‏های شیراز با استفاده از مدل سروکوال

مریم غلامی1 علیرضا جباری2 زهرا کاوسی3 پریسا چمن پرا4

1) کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
2) استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3) دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4) کارشناس ارشد آمارزیستی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

محل انتشار : هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت بیمارستانی با رویکرد مدل های نوآورانه در بیمارستان(ihmc8.ir)
چکیده :
گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه‎های صنعت گردشگری است که به دلیل درآمد بالا در مقابل هزینه پایین آن بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن می‎باشند. با توجه به اینکه در ایران، شهر شیراز یکی مقاصد اصلی گردشگران پزشکی است این مطالعه با هدف تعیین انتظارات و ادراکات گردشگران پزشکی از کیفیت خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‎های شیراز صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی بود که به‎صورت مقطعی در سال 92-1391خورشیدی انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 200 گردشگر پزشکی مراجعه‎کننده به بیمارستان‎های شیراز (اردیبهشت، دکتر خدادوست، پارس، مادر و کودک، مرکزی و دنا) بود. به‎منظور جمع‎آوری اطلاعات از پرسشنامه‎هایی برگرفته از ابزار سروکوال استفاده شد. یافته‎های مطالعه حاضر نشان داد برآورد میانگین شکاف کلی مشاهده شده 38/0- می‏باشد به‏طوری‏که بیشترین شکاف مربوط به بعد قابلیت اطمینان (6/0-) و کمترین شکاف مربوط به بعد دسترسی به مراقبت (08/0-) بود. بنابراین طبق پژوهش سطح کیفیت خدمات دریافتی در حد انتظارات گردشگران نبوده و نیاز به انجام اقداماتی برای بهبود آن احساس می‎شود. همچنین بهبود جنبه اعتماد گردشگران پزشکی نسبت به خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‏ها عاملی مؤثر در افزایش سطح رضایت ایشان خواهد بود.
کلمات کلیدی : کیفیت خدمات گردشگری پزشکی سروکوال بیمارستان‏ها شیراز