تاثیر نمایش و نقد فیلم بر تفکر خلاق کودکان

عطیه آقاحسینی1 فاپزه تقی پور2

1) کارشناسی ارشد برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان(نویسنده
2) استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نمایش و نقد فیلم بر تفکر خلاق اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده است. جامعه آماری اعضا کانون پرورش فکری مرکز شماره 3 شهر اصفهان در پایه های تحصیلی چهارم، پنجم و ششم در سال تحصیلی 94-1393 بودند؛ که تعداد 30 نفر بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون استاندارد تصویری تفکر خلاق تورنس بوده است. روایی، پرسشنامه با نظر اساتید دانشگاه و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. آلفای کرونباخ خلاقیت کل84/0محاسبه شد.آزمون خلاقیت تورنس در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه و نمایش و نقد فیلم،در 10 جلسه فقط در گروه آزمایش اجرا گردید .داده های به دست آمده با استفاده از spssو آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ که شرکت در کارگاه نمایش و نقد فیلم کانون پرورش فکری بر مولفه های تفکر خلاق (بسط، انعطاف،ابتکار و سیالی) به طور معناداری تاثیر داشته و بین نمرات به دست آمده از آزمون دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنادار آماری در سطحp<0/01 وجود دارد.مقدار اتا982/0 ،یعنی 2/98 درصد تفاوت دو گروه را، نمرات خلاقیت و ابعاد آن تبیین می کند.
کلمات کلیدی : اعضا فعالیت فرهنگی "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان "مرکز فرهنگی هنری