بررسی اثربخشی موسیقی درمانی مبتنی برروش دالکروز وارف برهوش غیرکلامی دردانش آموزان دارای اختلال خواندن

بررسی اثربخشی موسیقی درمانی مبتنی برروش دالکروز وارف برهوش غیرکلامی دردانش آموزان دارای اختلال خواندن

سحرامین الشریعه1 فریده هاشمیان نژاد2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی ،گرایش بالینی ،گروه روان شناسی ،پردیس علوم وتحقیقات خراسان رضوی ،دانشگاه آزاداسلامی ، نیشا بور ،
2) استادیار،دکترای علوم تربیتی ، گروه علوم تربیتی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاداسلامی، مشهد، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
هدف بررسی اثربخشی موسیقی درمانی مبتنی بر روش دالکروزوارف بر هوش غیرکلامی دانش آموزان دارای اختلال خواندن بود. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با آزمایش و کنترل می باشد. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه اول و دوم دارای اختلال خواندن تحت درمان مراکز اختلال یادگیری سطح شهر مشهد در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونه این پژوهش شامل 24 نفر بود که با روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب شده و در دوگروه کنترل و آزمایش (12 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شد. در این پژوهش گروه آزمایش به مدت 22 جلسه 30-45 دقیقه ای از تمرینات موسیقی درمانی مبتنی برروش دالکروز وارف استفاده شد. داده های مورد نظر با استفاده از آزمون هوشی استنفورد بینه و آزمون خواندن نارساخوانی (نما) جمع آوری شد.در نتیجه یافته های این پژوهش افزایش هوش غیرکلامی دانش آموزان بااستفاده ازروش موسیقی درمانی مبتنی برروش دالکروز وارف را مشخص نمودکه می توان با استفاده از موسیقی درمانی درجهت طراحی وتدوین برنامه های درمانی نارساخوانی تلویحات مناسبی اندیشید.
کلمات کلیدی : موسیقی درمانی اختلال خواندن هوش غیرکلامی