بررسی اثربخشی آموزش گروهی (ACT)(درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش) در کاهش علایم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و افزایش ذهن آگاهی

بررسی اثربخشی آموزش گروهی (ACT)(درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش) در کاهش علایم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و افزایش ذهن آگاهی

شلیر کریمی1 محمود گودرزی2

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی.علوم تحقیقات سنندج.ایران.کارشناس مسئول مشاوره اداره آموزش و پرورش مریوان.
2) دکترای تخصصی مشاوره.دانشیار.هیئت علمی علوم تحقیقات سنندج.ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
هدف اساسی این پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی(ACT)(درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش) در کاهش علایم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و افزایش ذهن آگاهی می باشد.روش: پژوهش حاضر از نوع طرح شبه آزمایشی( پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل) است. در این مطالعه 40 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی که در سال تحصیلی 94-93 در مدارس شهرستان مریوان مشغول به تحصیل بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گماشته شدند. از پرسشنامه های استاندراد شده اختلال اضطراب فراگیر (pswq)، پرسشنامه اجتناب، ذهن آگاهی سکستون و داگاس (CAQ) و پرسشنامه نگرانی بائر و همکارانش (FFMQ) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. و گروه آزمایش، طی یک دوره دو ماهه ، به مدت12 جلسه، دوجلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در معرض متغیر مستقل (آموزش گروهی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس بر روی نمره های پیش آزمون-پس آزمون نشان داد که بین گروه های آموزش گروهی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و کنترل در متغیر اضطراب فراگیر، اجتناب شناختی و ذهن آگاهی تفاوت معنی داری وجود دارد. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر کاهش اختلال اضطراب فراگیر و کاهش اجتناب شناختی و ذهن آگاهی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی مؤثر بوده است.
کلمات کلیدی : موزش گروهی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) اختلال اضطراب فراگیر اجتناب شناختی ذهن آگاهی