تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوی مدیریت آموزشی بهرنگی توسط معلمان بر میزان احساس شایستگی و کنترل در دختران پایه پنجم شهرستان محمودآباد

تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوی مدیریت آموزشی بهرنگی توسط معلمان بر میزان احساس شایستگی و کنترل در دختران پایه پنجم شهرستان محمودآباد

لیلی ملکی1 سید مجید کریمی2 فریبا فلاح3 سیمین رنجبر4

1) دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی
2) کارشناسی ارشد روانشناسی
3) کارشناسی ارشد روانشناسی
4) کارشناسی مدیریت دولتی

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوهای مدیریت آموزشی بهرنگی توسط معلمان بر میزان احساس شایستگی و کنترل در مقطع ابتدایی را مورد بررسی قرار داده است. هدف از انجام این تحقیق تعیین تاثیر تدریس مطالعات اجتماعی با الگوهای مدیریت آموزشی بهرنگی توسط معلمان بر میزان احساس شایستگی و کنترل در دختران پایه پنجم شهرستان محمودآباد می باشد که پژوهشگر به دنبال رد یا تایید این فرضیه به شرح زیر است: «دانش آموزان به علت مشارکت در آموزش هایی که با روش ها و الگوهای مدیریت آموزشی ارائه می شوند، نسبت به دانش آموزانی که به روش سنتی تحت آموزش بوده اند دارای احساس شایستگی و کنترل بیشتری هستند». این پژوهش نیمه تجربی است و جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 93-94 بوده است از میان آنها 60 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و سپس به دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و بعد از اجرای پیش آزمون اعضای گروه آزمایش به مدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه، مجموعاً هشت جلسه تحت آموزش قرار گرفته اند و پس از آموزش، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد.داده های حاصله بوسیله آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که: بین دو گروه آزمایش و کنترل در عامل احساس شایستگی و کنترل در دانش آموزانی که با روش ها و الگوهای مدیریت آموزشی بهرنگی درس مطالعات اجتماعی را آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزان گروه کنترل، تفاوت معنی داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : واژگان کليدي: احساس شایستگی و کنترل الگوی مدیریت آموزشی بهرنگی مقطع ابتدایی مطالعات اجتماعی