تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پایه پنجم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی
تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پایه پنجم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی
محدثه نگهبان1 مرضیه غلامحسینی2 فاطمه فراهانی3
1) محدثه، نگهبان، دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اراک پردیس زینب کبری
2) مرضیه، غلامحسینی، دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اراک پردیس زینب کبری(س)-
3) فاطمه، فراهانی، دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اراک پردیس زینب کبری (س)-
محل انتشار :
کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر ، به تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پنجم ابتدایی سال تحصیلی 95-94 بر اساس تکنیک ویلیام رومی میپردازد. این تکنیک مشخص میسازد که محتوای کتاب درسی تا چه میزان فعال طراحی و تدوین و تنظیمشده است و همچنین محتوا تا چه اندازه میتواند دانش آموزان را با یادگیری درگیر سازد. جامعهی آماری این پژوهش را، کتاب فارسی بخوانیم پایه پنجم ابتدایی تشکیل میدهد و بر اساس تکنیک ذکرشده، در ابعاد متن، تصاویر و سؤالات بررسی میشود. یافتههای تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 271/0 است که نشان میدهد متن کتاب به شیوهی فعال تدویننشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 467/0 به دست آمد که حاکی از آن است تصاویر کتاب، به میزان قابل قبولی دانش آموزان را با محتوا درگیر میسازد. در بخش سؤالات نیز ضریب درگیری، 083/0 است که نشان میدهد سؤالات کتاب دانش آموزان را غیرفعال نگه میدارند و آنها را با محتوا درگیر نمیسازد .
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا
تکنیک ویلیام رومی
کتاب فارسی بخوانیم پایه پنجم