اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدید آیی طرحواره های ناسازگار اولیه برافزایش تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدید آیی طرحواره های ناسازگار اولیه برافزایش تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

فاطمه زارعین1 محمد حسین فلاح2

1) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی
2) هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدید آیی طرحواره های ناسازگار اولیه برافزایش تاب آوری مادران کودکان بیش فعال ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهرستان یزد در نیمسال دوم 93 بود که تعداد30نفربه صورت نمونه گیری تصادفی ساده ازطریق تکمیل پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (CD-RISC) انتخاب شدندوسپس به صورت تصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند.هردوگروه طی دومرحله (پیش آزمون وپس آزمون)موردارزیابی قرارگرفتند.آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10جلسه 90دقیقه ای ،تحت آموزش والد گری متکی بر پیشگیری از پدید آیی طرحواره های ناسازگار اولیه قرارگرفتندوگروه گواه درلیست انتظارباقی ماند.داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس وبا استفاده ازنرم افزار spssمورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند.نتایج به دست آمده حاکی ازآن بودکه آموزش والدگری متکی بر پیشگیری از پدید آیی طرحواره های ناسازگار اولیه برافزایش تاب آوری مادران کودکان بیش فعال اثربخش بوده است. واژه های کلیدی:آموزش والدگری،طرحواره های ناسازگار اولیه،تاب آوری،اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی.
کلمات کلیدی : آموزش والدگری طرحواره های ناسازگار اولیه تاب آوری اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی.