چالشهای نظری وعملی مدیریت آموزشی بارویکرد اسلامی

چالشهای نظری وعملی مدیریت آموزشی بارویکرد اسلامی

فاطمه1

1) حسن پور

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم انسانی(mahconf.com)
چکیده :
چکیده : از تشکيل نظام آموزش و پرورش نوين در ايران بيش از 89 سال مي گذرد. در اين مدت براثر تحولات اجتماعي و اهميت يافتن آموزش و پرورش رسمي در جامعه نظام آموزش و پرورش گسترش چشمگيري پيدا کرده است. به جرات مي توان گفت که امروزه رهبري و مديريت و رهبري و مديريت نظام آموزش و پرورش در سطوح مختلف آن يکي ازمسئوليت هاي مهم و سنگين جامعه است. زمان آن رسيده که مديريت و رهبري در نظام آموزشي مورد توجه بيشتري قرار گيرد. نياز روز افزون مديريت آموزشي بيشتر ناشي از تغييرات کلي اي است که در عناصر مختلف آموزشي و بافت آن از آغاز دوره جديد آموزش رسمي ايران ايجاد شده است. امروزه مديريت آموزشي به مفهوم رهبري، راهنمايي، اصلاح و تغيير مورد نظر است . از اين رو رسيدن به اهداف عالي آموزش و پرورش در هر جامعه اي مستلزم تجديد سازمان و نوانديشي در مديريت نظام آموزشي است. تکيه زدن بر جايگاه مديريت و کسب توفيق در انجام وظايف و مأموريت هاي آن به طور کلي نيازمند احراز سه نوع توانايي و قابليت است : دانش، مهارت و اخلاق . پيامبر اکرم (ص ) با استفاده از رفتارهايي چون خلق نيکو ، تواضع و فروتني، اخوت و همدلي، عدالت خواهي ، حمايت ازمحرو مان و مهرورزي و مردم داري، زمينه ا نسان سازي و تربيت الهي و در نهايت اصلاح ا مور دنيا و آخرت مردم را فراهم آوردند و ما اخلاق، درس عزت پيامبر اعظم (ص)، درس علم آموزي و درس رحمت و کرامت و درس وحدتي را که ا يشان به ما داد و درس هاي زندگي ماست، بايد دربرنامه زندگي خودمان قرار بدهيم.آموزش و پرورش سنگ بناي آينده کشور است. وچنانچه ارتقاء یافته و ا صلاح شود در ا قتصاد، سلامت و بهداشت ، محيط زيست، مرگ و مير، باروري، زيبايي و هنر، رفتارهاي گوناگون مردم در سطح جامعه با يکديگر و فراتر از همه اين ها در دين، فلسفه وا خلاق تأثير خواهد گذاشت . مدیریت اسلامی واجد خصوصیاتی وویژگیهایی است که می تواند در مؤفقیت سازمانها نقش اساسی ایفا نماید، این ویژگی در بطن دستورها ، توصیه ها ، نظرها وشیوه های به کار گرفته شده توسط پیشوایان دین حضور ووجود عینی داشته است ، ولی برای استفاده از آن در سطوح سازمانی وکاربردی کردن آنها در سازمانها ، نیاز به کار پیشگامانه ودور از هراس وخود کم بینی صاحب نظران وعالمان مدیریت وپژوهش مستمر در این جهت دارد واژگان کلیدی : رویکرد اسلامی ، مدیریت آموزشی ،چالشهای نظری وعملی
کلمات کلیدی : : رویکرد اسلامی مدیریت آموزشی چالشهای نظری وعملی