شناسایی و رتبه بندی معیارهای کارت امتیازی متوازن در صنعت خودرو با معرفی 3 معیار جدید

شناسایی و رتبه بندی معیارهای کارت امتیازی متوازن در صنعت خودرو با معرفی 3 معیار جدید

مجتبی شمس1 حسن بابایی کشتلی2 امید اسلام زاده3

1) کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا
2) دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3) مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com/1st)
چکیده :
کارت ارزیابی متوازن چارچوبی است که چشم اندازهای مالی و غیرمالی یک سازمان را به راهبرد اصلی آن پیوند می دهد. هدف از این تحقیق شناسایی چشم اندازهای مهم کارت ارزیابی متوازن و مولفه های آن در صنعت خودرو بود. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی بود. نمونه تحقیق در مرحله دلفی 12 نفر و در مرحله بعد شامل 100 نفر از متخصصین حوزه بود که به پرسشنامه فرآیند تحلیل رتبه ای جهت آزمون فرضیه ها پاسخ دادند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش دلفی (استفاده از نظر خبرگان و مطالعه ادبیات گذشته) معیارهای کارت ارزیابی متوازن و مولفه های هریک شناسایی شدند. در این مرحله 6 چشم انداز با زیرمعیارهای مختلف شناسایی شد. چشم انداز مالی با هشت مولفه، چشم انداز داخلی با هفت مولفه، چشم انداز یادگیری و رشد با هشت مولفه، چشم انداز مشتری با شش مولفه، چشم انداز اجتماعی با پنج مولفه و چشم انداز زیست محیطی با چهار مولفه شناسایی شدند. سپس بعد از این مرحله با استفاده از روش فرآیند تحلیل رتبه ای به رتبه بندی هر یک از این عوامل پرداخته شد. نتیجه نهایی نشان داد که مولفه های مربوط به هر یک از چشم اندازها ی تشخیصی از رتبه متفاوتی برخوردارند. در نهایت پیشنهاد می شود به معیارهای جدیدی مانند رعایت راهبری شرکتی در کارت ارزیابی متوازن توجه شود.
کلمات کلیدی : کارت ارزیابی متوازن چشم اندازهای مالی چشم اندازهای غیرمالی صنعت خودرو