بررسی نقش و رتبه بندی مولفه های سازمان در مسیر تولید ناب

علی شاهاندشتی1

1) کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com/1st)
چکیده :
در عصر حاضر، شتاب فزاینده تحولات در تمام ابعاد سازمان راه یافته است؛ و سازمان ها با چالش های جدی مواجه هستند که برای همگامی با این تعاملات باید تدبیری به هدف ارزیابی معماری ساختاری مجموعه و دستیابی به راهکارهایی به سمت رشد و تعالی سازمان داشت. در پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش مولفه های اصلی سازمان در مسیر حصول تولید ناب در سازمان، از جامعه آماری شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران (ایمیدرو) ، نمونه آماری اخذ گردید و ابتدا بسیاری از مولفه ها شناسایی و سپس با بررسی های متعدد به رتبه بندی اهم این مولفه ها نظیر بهره وری کارکنان، اثربخشی بازاریابی، تعمیرات و نگهداری، کنترل هزینه، سطح تعهد کارکنان به اهداف سازمانی در قالب چهار منظر رشد و یادگیری، مشتری، فرایند داخلی و مالی پرداخته شده است. سپس شکاف موجود بین وضعیت موجود و مطلوب مورد پایش قرار گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این شکاف در منظر مالی و رشد و یادگیری بیشتر و در منظر فرایند داخلی از همه کمتر می باشد.
کلمات کلیدی : تولید ناب؛ کارت امتیاز متوازن.